Hikeä pintaan : liikuntatuokioita autismin kirjon nuorille
Ursin, Annika (2012)
Ursin, Annika
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616646
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ursin, Annika. Hikeä pintaan – liikuntatuokioita autismin kirjon nuorille.
Helsinki, syksy 2012, 64 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, ohjata ja havainnoida sisäliikunta-tuokioita 12–15-vuotiaille autismin kirjon nuorille, jotka ovat saman koulun oppilaita, motorisilta ja sosiaalisilta taidoiltaan erilaisia, kaikki lievästi kehitysvammaisia. Liikuntatuokioiden ohjeiden on tarkoitus opastaa ja hyödyttää kaikkia niitä henkilöitä, jotka työskentelevät autismin kirjon oppilaiden kanssa koulussa tai vapaa-aikana.
Monet autismin kirjon henkilöt ovat erittäin liikunnallisia, mutta heidän ja ympä-ristön haasteena on se tosiasia, että hyvätasoisenkin autismin kirjon henkilön on vaikeata harrastaa asianmukaista tai ryhmäliikuntaa omatoimisesti tai oma-aloitteisesti, jolloin mielekäs ja hyödyllinen liikunnan harjoittaminen vaatii avustajaa. Kouluissa avustajapalvelut ovat taatut, joten koululiikuntaa voidaan kehittää. Samaan aikaan kaikkien kouluikäisten suomalaisten lasten ja nuorten aktiivinen hyötyliikunta on vähentynyt ja ylipaino-ongelma on lisääntynyt. Säännöllisellä ja aktiivisella liikunnalla on tärkeä edistävä vaikutus lapsen ja nuoren fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen ja kognitiiviseen kehitykseen.
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksen – sisäliikuntaohjeiden – suunnittelun tueksi tein alkukartoituksen kuudelle henkilölle, jotka työskentelivät autismin kirjon oppilaiden kanssa ja osallistuivat heidän kanssaan liikuntatuokioihin. Samoilta henkilöiltä pyysin myös palautetta puolistrukturoidulla kyselylomakkeella liikuntatuokioiden jälkeen. Ohjasin itse liikuntatuokiot ja tein samalla havaintoja. Tuokioita on neljä. Liikuntatuokioiden tavoitteena olivat oppilaiden fyysisen kunnon kohottaminen ja sosiaalisen toiminnan lisääminen. Omien ja muiden aikuisten havaintojen perusteella autismin kirjon oppilaat pitivät liikuntatuokioista, vaikka jotkut harjoitteet olivat välillä vaikeita ja vaikka kukaan oppilaista ei olisi selviytynyt täysin itsenäisesti kaikista harjoitteista. Tärkeää oli todeta, että oppilaat tulivat mielellään liikuntatuokioihin ja osallistuivat harjoitteisiin mielellään ja joidenkin aikuisten mielestä oppilaiden yleiskunto näytti hieman parantuneen. Avustettuina oppilaat tekivät mielellään yhteistyötä liikuntatuntien aikana. Erilaisten liikuntatuokioiden jatkaminen on henkilökunnan aktiivisuudesta kiinni, sillä liikuntatuokioiden kirjalliset ja kuvalliset ohjeet ovat liikuntakansi-ossa liikuntasalin kaapissa, ja siitä on tiedotettu koulun erityisluokkien opettajille.
Avainsanat: autismi, osallisuus, hyvinvointi, liikunta, lapset, nuoret, opetusaineisto
Ursin, Annika. Hikeä pintaan – liikuntatuokioita autismin kirjon nuorille.
Helsinki, syksy 2012, 64 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, ohjata ja havainnoida sisäliikunta-tuokioita 12–15-vuotiaille autismin kirjon nuorille, jotka ovat saman koulun oppilaita, motorisilta ja sosiaalisilta taidoiltaan erilaisia, kaikki lievästi kehitysvammaisia. Liikuntatuokioiden ohjeiden on tarkoitus opastaa ja hyödyttää kaikkia niitä henkilöitä, jotka työskentelevät autismin kirjon oppilaiden kanssa koulussa tai vapaa-aikana.
Monet autismin kirjon henkilöt ovat erittäin liikunnallisia, mutta heidän ja ympä-ristön haasteena on se tosiasia, että hyvätasoisenkin autismin kirjon henkilön on vaikeata harrastaa asianmukaista tai ryhmäliikuntaa omatoimisesti tai oma-aloitteisesti, jolloin mielekäs ja hyödyllinen liikunnan harjoittaminen vaatii avustajaa. Kouluissa avustajapalvelut ovat taatut, joten koululiikuntaa voidaan kehittää. Samaan aikaan kaikkien kouluikäisten suomalaisten lasten ja nuorten aktiivinen hyötyliikunta on vähentynyt ja ylipaino-ongelma on lisääntynyt. Säännöllisellä ja aktiivisella liikunnalla on tärkeä edistävä vaikutus lapsen ja nuoren fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen ja kognitiiviseen kehitykseen.
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksen – sisäliikuntaohjeiden – suunnittelun tueksi tein alkukartoituksen kuudelle henkilölle, jotka työskentelivät autismin kirjon oppilaiden kanssa ja osallistuivat heidän kanssaan liikuntatuokioihin. Samoilta henkilöiltä pyysin myös palautetta puolistrukturoidulla kyselylomakkeella liikuntatuokioiden jälkeen. Ohjasin itse liikuntatuokiot ja tein samalla havaintoja. Tuokioita on neljä. Liikuntatuokioiden tavoitteena olivat oppilaiden fyysisen kunnon kohottaminen ja sosiaalisen toiminnan lisääminen. Omien ja muiden aikuisten havaintojen perusteella autismin kirjon oppilaat pitivät liikuntatuokioista, vaikka jotkut harjoitteet olivat välillä vaikeita ja vaikka kukaan oppilaista ei olisi selviytynyt täysin itsenäisesti kaikista harjoitteista. Tärkeää oli todeta, että oppilaat tulivat mielellään liikuntatuokioihin ja osallistuivat harjoitteisiin mielellään ja joidenkin aikuisten mielestä oppilaiden yleiskunto näytti hieman parantuneen. Avustettuina oppilaat tekivät mielellään yhteistyötä liikuntatuntien aikana. Erilaisten liikuntatuokioiden jatkaminen on henkilökunnan aktiivisuudesta kiinni, sillä liikuntatuokioiden kirjalliset ja kuvalliset ohjeet ovat liikuntakansi-ossa liikuntasalin kaapissa, ja siitä on tiedotettu koulun erityisluokkien opettajille.
Avainsanat: autismi, osallisuus, hyvinvointi, liikunta, lapset, nuoret, opetusaineisto