Markkinointi puukaupan tukena metsäalan murroksessa
Hovi, Elise (2012)
Hovi, Elise
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920091
Tiivistelmä
Metsäalan sanotaan olevan murroksessa. Metsäteollisuus hakee puun käytölle uusia innovatiivisia ratkaisuja, kun samaan aikaan puhutaan mm. kiinailmiöstä, kansainvälistymisestä ja sähköisen viestinnän kehittymisestä. Myös metsänomistusrakenteessa on paljon huomioitavaa. Murroksen keskellä metsäteollisuus tarvitsee edelleen puuta ja se pelkääkin puumarkkinoiden vaikeutuvan, jos metsien talouskäyttö vähenee.
Merkittävimmät rakenteelliset muutokset metsänomistuksessa ovat metsätilojen pirstoutuminen, metsänomistajien ikääntyminen ja metsänomistajien kaupungistuminen. Nämä johtavat edelleen arvomaailman muutokseen metsien käytön suhteen.
Ratkaisuja metsänomistusrakenteen muuttamiseksi puumarkkinoita tukevammaksi ovat metsäomistuksen järjestelyt, kuten sukupolvenvaihdokset ja yhteismetsät. Toisaalta auttaa myös oikea lähestymiskulma metsien käyttöön. Metsänomistajien arvomaailma pitää tuntea. Esimerkiksi vuorovaikutteisessa metsäsuunnittelussa kuunnellaan metsänomistajan arvoja.
Markkinoinnin oikealla suunnittelulla ja toteuttamisella voidaan vaikuttaa puumarkkinoihin. Metsänomistajille pitää tarjota ratkaisuja heidän tarpeisiinsa. Palvelujen saatavuus metsänomistajien asuinpakkakunnilla korostuu, kun etämetsänomistajuus lisääntyy. Merkittävää on, että metsänomistajat odottavat metsäammattilasilta aktiivisuutta.
Opinnäytetyön liiteosassa, joka ei ole julkinen, käsitellään UPM Metsän Keski-Suomen integraattialueen vuoden 2013 markkinointia.
Merkittävimmät rakenteelliset muutokset metsänomistuksessa ovat metsätilojen pirstoutuminen, metsänomistajien ikääntyminen ja metsänomistajien kaupungistuminen. Nämä johtavat edelleen arvomaailman muutokseen metsien käytön suhteen.
Ratkaisuja metsänomistusrakenteen muuttamiseksi puumarkkinoita tukevammaksi ovat metsäomistuksen järjestelyt, kuten sukupolvenvaihdokset ja yhteismetsät. Toisaalta auttaa myös oikea lähestymiskulma metsien käyttöön. Metsänomistajien arvomaailma pitää tuntea. Esimerkiksi vuorovaikutteisessa metsäsuunnittelussa kuunnellaan metsänomistajan arvoja.
Markkinoinnin oikealla suunnittelulla ja toteuttamisella voidaan vaikuttaa puumarkkinoihin. Metsänomistajille pitää tarjota ratkaisuja heidän tarpeisiinsa. Palvelujen saatavuus metsänomistajien asuinpakkakunnilla korostuu, kun etämetsänomistajuus lisääntyy. Merkittävää on, että metsänomistajat odottavat metsäammattilasilta aktiivisuutta.
Opinnäytetyön liiteosassa, joka ei ole julkinen, käsitellään UPM Metsän Keski-Suomen integraattialueen vuoden 2013 markkinointia.