The Impact of Corporate Social Responsibility on Consumer Behavior in The Restaurant Industry of Vaasa
Doan, Thi (2012)
Doan, Thi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920128
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön perimmäisenä tarkoituksena oli tutkia yrityksellisen yhteiskuntavastuun (CSR) aloitteiden vaikutusta asiakaskäyttäytymiseen ravintola-alalla. Lisäksi tämä tutkimus antaa yleisen kuvan yrityksellisen yhteiskuntavastuun nykyisistä käytännöistä Vaasassa ravintola-alalla. Kolmea Vaasan ravintoloitsijaa haastateltiin CSR käytännöistä heidän ravintoloissaan. Samaan aikaan sadalla satunnaisesti valitulla asiakkailla teetettiin kysely heidän reaktioistaan erilaisiin CSR toimintoihin. Ensisijaisen ja toissijaisen tiedon analyysi osoittaa, että CSR harjoitteet vaikuttavat asiakkaiden käyttäytymiseen ravintoloissa. Toisaalta jokainen CSR:n liittyvä yrityksen toiminta ei luo samalla tasolla vaikutusta asiakkaisiin. Lisäksi tutkimuksessa paljastui myös, että Vaasan ravintoloitsijat ovat tehneet riittävästi CSR käytäntöjä, vaikka he eivät tunne termiä CSR.