MIELENTERVEYSKUNTOUTUJIEN ASIAKASRAATI : Toimintatutkimus asiakasraadin toteutuksesta mielenterveyskuntoutujien työhönvalmennuksessa
Saarinen, Maarit (2012)
Saarinen, Maarit
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920010
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa asiakasraati mielenterveyskuntoutujien työhönvalmennuksessa. Mielenterveyskuntoutujien työhönvalmennus kuuluu Kansaneläkelaitoksen tarjoamiin ammatillisen kuntoutuksen palveluihin. Palvelun tuottajana toimii Sovatek-säätiö, joka oli opinnäytetyön toimeksiantaja.
Opinnäytetyön menetelmänä oli toimintatutkimus. Opinnäytetyössä kuvataan asiakasraadin suunnittelu, toteutus ja arviointi. Asiakasraati toteutettiin ryhmäkeskusteluina, johon osallistui palvelussa sillä hetkellä olevia asiakkaita sekä palveluntuottajien edustajat. Asiakasraatityöskentelyä arvioitiin asiakkailta ja palveluntuottajien edustajilta kerätyn palautteen avulla.
Asiakasraati sai positiivista palautetta niin asiakkailta kuin palveluntuottajien edustajilta. Ryhmäkeskustelu koettiin hyväksi tavaksi arvioida palvelua ja käsitellä kehittämisehdotuksia. Toimintaa heikentäväksi asiaksi nousi esiin asiakkaiden heikohko sitoutuminen asiakasraatityöskentelyyn. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, etteivät ryhmäkeskustelut ole kaikille sopiva osallistumisen muoto.
Asiakkaat uskoivat asiakasraadilla olevan vaikuttavuutta palvelun kehittämiseen ja asiakkaat kokivat, että heidän mielipiteensä tulee huomioiduksi asiakasraadin kautta. Palveluntuottajan edustajat olivat sitä mieltä, että asiakasraadista on hyötyä palvelun kehittämisessä ja että asiakasraati loi aitoa kehittämistyötä palveluntuottajan ja asiakkaiden kesken. Palveluntuottajan edustajien mukaan asiakasraati toi hyvin esiin asiakasnäkökulman ja tästä syystä asiakasraatia aiottiin hyödyntää myös jatkossa.
Opinnäytetyön menetelmänä oli toimintatutkimus. Opinnäytetyössä kuvataan asiakasraadin suunnittelu, toteutus ja arviointi. Asiakasraati toteutettiin ryhmäkeskusteluina, johon osallistui palvelussa sillä hetkellä olevia asiakkaita sekä palveluntuottajien edustajat. Asiakasraatityöskentelyä arvioitiin asiakkailta ja palveluntuottajien edustajilta kerätyn palautteen avulla.
Asiakasraati sai positiivista palautetta niin asiakkailta kuin palveluntuottajien edustajilta. Ryhmäkeskustelu koettiin hyväksi tavaksi arvioida palvelua ja käsitellä kehittämisehdotuksia. Toimintaa heikentäväksi asiaksi nousi esiin asiakkaiden heikohko sitoutuminen asiakasraatityöskentelyyn. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, etteivät ryhmäkeskustelut ole kaikille sopiva osallistumisen muoto.
Asiakkaat uskoivat asiakasraadilla olevan vaikuttavuutta palvelun kehittämiseen ja asiakkaat kokivat, että heidän mielipiteensä tulee huomioiduksi asiakasraadin kautta. Palveluntuottajan edustajat olivat sitä mieltä, että asiakasraadista on hyötyä palvelun kehittämisessä ja että asiakasraati loi aitoa kehittämistyötä palveluntuottajan ja asiakkaiden kesken. Palveluntuottajan edustajien mukaan asiakasraati toi hyvin esiin asiakasnäkökulman ja tästä syystä asiakasraatia aiottiin hyödyntää myös jatkossa.