Homeopaattisten valmisteiden markkinoinnin kehittäminen : Case Circlum Farmasia Oy
Nystén, Petteri; Parviainen, Patrik (2012)
Nystén, Petteri
Parviainen, Patrik
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518476
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin parityönä kohdeyrityksen avustuksella. Aiheeksi valitsimme homeo-paattisten valmisteiden markkinoinnin kehittämisen. Aiheen valintaan vaikutti osittain sen ajankohtaisuus sekä kohdeyritykseen olleet valmiit kontaktit. Työssä esitellään kohdeyritys sekä homeopatiaa ja sen historiaa. Tarkoituksena on, että lukijalle muodostuu käsitys näinkin tuntemattomasta aiheesta. Tavoitteena oli selvittää Circlum Farmasian kuluttajasegmentit ja kuluttajien mielikuvat sekä käyttökokemukset.
Teoriaosuudessa käsittelemme markkinointiin ja tutkimusmenetelmiin liittyvää kirjallisuutta. Lisäksi käytimme Internetiä kilpailijoihin ja homeopaattiseen alaan tutustuessa. Kiistanalaisuutta käsittelimme lehtiartikkeleiden kautta.
Tutkimusosio koostuu kahdesta tutkimuksesta. Ensimmäisessä tutkimuksessa selvitimme Circlum Farmasian asiakkaiden perustietoja yrityksen internetsivuilla toteutetulla kyselyllä. Tutkimuksessa tutkimme asiakaskäyttäytymistä sekä asiakkaiden ja kohdeyrityksen välistä historiaa. Toinen tutkimus on tutkimuslomakkeella toteutettu homeopaattisten valmisteiden käyttökokemuskysely. Tutkimukseen osallistui henkilöitä, joista osa oli käyttänyt ja osa ei ollut käyttänyt valmisteita. Tutkimus toteutettiin Espoon ja Helsingin alueella.
Tutkimustuloksissa saimme vastauksia ihmisten asenteista homeopatiaa ja perinteistä lääketiedettä kohtaan sekä lisäksi näkökulmaa siitä mihin markkinointia kannattaa suunnata. Tuloksien perusteella saimme myös ideoita, joita yritys voi käyttää hoitomuodon tunnettavuuden parantamiseksi. Tärkeimmäksi ideaksi muodostui homeopaattisten tuotteiden suoramarkkinoinnin sijaan yrityksen palveluiden markkinointi.
Teoriaosuudessa käsittelemme markkinointiin ja tutkimusmenetelmiin liittyvää kirjallisuutta. Lisäksi käytimme Internetiä kilpailijoihin ja homeopaattiseen alaan tutustuessa. Kiistanalaisuutta käsittelimme lehtiartikkeleiden kautta.
Tutkimusosio koostuu kahdesta tutkimuksesta. Ensimmäisessä tutkimuksessa selvitimme Circlum Farmasian asiakkaiden perustietoja yrityksen internetsivuilla toteutetulla kyselyllä. Tutkimuksessa tutkimme asiakaskäyttäytymistä sekä asiakkaiden ja kohdeyrityksen välistä historiaa. Toinen tutkimus on tutkimuslomakkeella toteutettu homeopaattisten valmisteiden käyttökokemuskysely. Tutkimukseen osallistui henkilöitä, joista osa oli käyttänyt ja osa ei ollut käyttänyt valmisteita. Tutkimus toteutettiin Espoon ja Helsingin alueella.
Tutkimustuloksissa saimme vastauksia ihmisten asenteista homeopatiaa ja perinteistä lääketiedettä kohtaan sekä lisäksi näkökulmaa siitä mihin markkinointia kannattaa suunnata. Tuloksien perusteella saimme myös ideoita, joita yritys voi käyttää hoitomuodon tunnettavuuden parantamiseksi. Tärkeimmäksi ideaksi muodostui homeopaattisten tuotteiden suoramarkkinoinnin sijaan yrityksen palveluiden markkinointi.