Marketing to the Russian tourists visiting Finland : case Kokemuskauppa.com
Aittola, Anne (2012)
Aittola, Anne
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920129
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimeksianto “Kokemuskauppa.com”:in omistajilta, jossa tutkitaan heidän markkina-alueen ja asiakaskunnan laajentamista Suomessa vieraileviin Venäläisiin turisteihin. Kokemuskauppa.com on kerännyt yhden Internet-portaalin alaisuuteen erinäisiä kokemuksia palvelun tuottajilta ja markkinoi niitä asiakkailleen. Yritys ei itse tuota näitä kokemuksia, vaan tarjoaa niitä palveluina. Pääasiallinen tavoite tälle lopputyölle oli tutkia realistisia markkinointitapoja, jolla Kokemuskauppa Oy:tä ja sen tarjoamia palveluita ”Kokemuskauppa.com” – portaalin kautta voitaisiin tarjota vuosittain Suomessa vieraileville Venäläisille turisteille.
Venäjän turismi Suomessa on kasvanut tasaisesti 1990-luvulta. Venäläiset turistit jotka Suomeen lomalle matkailevat ovat sitä pääasiakaskuntaa, joita tarjotut elämyspalvelut voivat kiinnostaa. Suurin ongelma on heidän tavoittamisensa ja ohjaaminen Kokemuskaupan palveluihin.
Kaksi erillistä kyselyä teetettiin palveluiden laajentamisen selvittämiseksi. Ensimmäinen kysely lähetettiin Kokemuskaupan palvelun tuottajille. Toinen kysely suunniteltiin suurelle majoituspalvelun tuottajalle, Holiday Club Resorts Oy:lle, jolla on kasvava markkinaosuus Venäläisten turistien majoittamisessa, sekä kuljetusliike yritykselle, Tilausliikenne Sami Arjotie Oy:lle.
Suositellut toimet Kokemuskaupalle, Venäjän kaupan avaamiseksi, on testata kotimaan markkina-alue ennen varsinaista laajentamista Venäjälle. Avainrooleihin nousi Lappeenrannan ja Imatran alueet, joilta kannattaa uusia palveluita sekä yhteistyökumppaneita hankkia. Tämä olisi strateginen päätös lisätä Kokemuskaupan tunnettuutta alueella ja opetella tuntemaan kulttuurierot Venäjän kaupassa. Kun kotimaan markkina-alueen näkyvyys on taattu, kansainvälistyminen olisi seuraava vaihe. Kansainvälistyminen kannattaakin Venäjällä aloittaa Pietarista.
Venäjän turismi Suomessa on kasvanut tasaisesti 1990-luvulta. Venäläiset turistit jotka Suomeen lomalle matkailevat ovat sitä pääasiakaskuntaa, joita tarjotut elämyspalvelut voivat kiinnostaa. Suurin ongelma on heidän tavoittamisensa ja ohjaaminen Kokemuskaupan palveluihin.
Kaksi erillistä kyselyä teetettiin palveluiden laajentamisen selvittämiseksi. Ensimmäinen kysely lähetettiin Kokemuskaupan palvelun tuottajille. Toinen kysely suunniteltiin suurelle majoituspalvelun tuottajalle, Holiday Club Resorts Oy:lle, jolla on kasvava markkinaosuus Venäläisten turistien majoittamisessa, sekä kuljetusliike yritykselle, Tilausliikenne Sami Arjotie Oy:lle.
Suositellut toimet Kokemuskaupalle, Venäjän kaupan avaamiseksi, on testata kotimaan markkina-alue ennen varsinaista laajentamista Venäjälle. Avainrooleihin nousi Lappeenrannan ja Imatran alueet, joilta kannattaa uusia palveluita sekä yhteistyökumppaneita hankkia. Tämä olisi strateginen päätös lisätä Kokemuskaupan tunnettuutta alueella ja opetella tuntemaan kulttuurierot Venäjän kaupassa. Kun kotimaan markkina-alueen näkyvyys on taattu, kansainvälistyminen olisi seuraava vaihe. Kansainvälistyminen kannattaakin Venäjällä aloittaa Pietarista.