Destination unknown : marketing research and plan for Turku Air Oy
Isotalo, Ossi (2012)
Isotalo, Ossi
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920130
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pohjautuu Turku Air Oy:n tilaamaan markkinatutkimukseen, jossa selvitettiin tilauslentopalveluiden kysyntää, yritysten tietoisuutta tilauslentopalveluista sekä Turku Air Oy:n potentiaalisia asikkaita.Lisäksi selvitettiin, millä tavoin Turku Air Oy:n tulisi markkinoida tuotteitaan sekä kehittää palvelujaan, joilla voitaisiin vastata potentiaalisten asiakkaiden tarpeisiin. Markkinatutkimuksen tuloksia tai niihin pohjautuvia päätelmiä ei julkaista tässä työssä. Siitä huolimatta taustateoriaa käsitellään Turku Air Oy:n kannalta, jotta lukija voisi lähestyä käsiteltäviä aiheita palvelumarkkinoinnin näkökulmasta.
Markkinatutkimuksen tutkimusmetodina oli puolistrukturoitu kysely, joka toteutettiin internet-surveyna. Tutkimukseen osallistui 87 vastaajaa, jotka edustivat Varsinaissuomen ja Satakunnan alueilla toimivia yrityksiä. Tutkimusaineisto käsiteltiin osittain määrällisiä ja osittain laadullisia menetelmiä käyttäen.
Tässä työssä keskitytään markkinointistrategian ja markkinointi suunnitelman taustatekijöihin sekä markkinalähtöisen toimintamallin toteuttamiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on muodostettu käyttäen strategisen markkinointiprosessin avaintekijöitä. Työssä käsitellään SWOT-analyysia, strategian luomista, tuotekehitystä sekä Marketing Mix -mallia. Markkinontistrategian luomisessa keskitytään palveluiden markkinointiin.
Työssä tehdään pohdintoja siitä, millä markkinointikeinoilla voitaisiin edistää yrityksen myyntiä. Nämä pohdinnat voitaisiin yleistää koskemaan mitä tahansa Turku Air Oy:n kaltaisessa tilanteessa olevaa yritystä.
Markkinatutkimuksen tutkimusmetodina oli puolistrukturoitu kysely, joka toteutettiin internet-surveyna. Tutkimukseen osallistui 87 vastaajaa, jotka edustivat Varsinaissuomen ja Satakunnan alueilla toimivia yrityksiä. Tutkimusaineisto käsiteltiin osittain määrällisiä ja osittain laadullisia menetelmiä käyttäen.
Tässä työssä keskitytään markkinointistrategian ja markkinointi suunnitelman taustatekijöihin sekä markkinalähtöisen toimintamallin toteuttamiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on muodostettu käyttäen strategisen markkinointiprosessin avaintekijöitä. Työssä käsitellään SWOT-analyysia, strategian luomista, tuotekehitystä sekä Marketing Mix -mallia. Markkinontistrategian luomisessa keskitytään palveluiden markkinointiin.
Työssä tehdään pohdintoja siitä, millä markkinointikeinoilla voitaisiin edistää yrityksen myyntiä. Nämä pohdinnat voitaisiin yleistää koskemaan mitä tahansa Turku Air Oy:n kaltaisessa tilanteessa olevaa yritystä.