Pienen, aloittavan yrityksen markkinointiviestintäsuunnitelma
Mallat, Mari (2012)
Mallat, Mari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020192
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli pienen aloittavan yrityksen markkinointiviestintäsuunnitelma. Case-yritys on yrittäjän itsensä työllistävä, keväällä 2011 perustettu sisustustarvikkeita myyvä yritys. Yrityksellä ei ole kasvuhaluja. Se sijaitsee Etelä-Karjalassa asuinalueella, joka jo miljöönä luo yritykselle uniikin tunnelman. Yrityksellä ei ole suurta markkinointiviestintäbudjettia, joten tarkoituksena oli löytää ne keinot, joilla yritys voi markkinoida itseään ja tuotteitaan ilman suurta rahallista sijoitusta.
Opinnäytetyössä tutkittiin alan kirjallisuutta sekä materiaalia internetistä. Näiden avulla koottiin teoriaosuus. Tässä teoriaosuudessa ja opiskelujen aikana opittuja asioita sovellettiin case-yrityksen tilanteeseen. Lisäksi tutustuttiin yritykseen ja sen tarpeisiin ja haastateltiin yrittäjää. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin toteavaa ja vertailevaa tutkimusta sekä pohdintaa ja haastattelua.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin melko kattava käsitys markkinointiviestinnästä ja siitä, mitä eri osia siihen kuuluu. Lisäksi selvitettiin eri markkinointiviestintäkeinoja ja niitä sovellettiin case-yritykseen. Näin saatiin aikaan markkinointiviestintäsuunnitelma case-yritykselle. Opinnäytetyön avulla case-yritys voi aloittaa markkinointiviestinnän käytännössä.
Opinnäytetyössä tutkittiin alan kirjallisuutta sekä materiaalia internetistä. Näiden avulla koottiin teoriaosuus. Tässä teoriaosuudessa ja opiskelujen aikana opittuja asioita sovellettiin case-yrityksen tilanteeseen. Lisäksi tutustuttiin yritykseen ja sen tarpeisiin ja haastateltiin yrittäjää. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin toteavaa ja vertailevaa tutkimusta sekä pohdintaa ja haastattelua.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin melko kattava käsitys markkinointiviestinnästä ja siitä, mitä eri osia siihen kuuluu. Lisäksi selvitettiin eri markkinointiviestintäkeinoja ja niitä sovellettiin case-yritykseen. Näin saatiin aikaan markkinointiviestintäsuunnitelma case-yritykselle. Opinnäytetyön avulla case-yritys voi aloittaa markkinointiviestinnän käytännössä.