Hyvinvointia edistävät kotikäynnit 75-vuotiaille : ja kotikäynneistä kieltäytymisen syitä
Asikainen, Mirja (2012)
Asikainen, Mirja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122320298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122320298
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin hyvinvointia edistävät kotikäynnit (HEHKO-käynnit) 75-vuotiaille siilinjärveläisille ja maaninkalaisille sekä selvitettiin syitä, miksi osa 75-vuotiaista ei ottanut kotikäyntiä vastaan. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Liikelaitos Siiliset-peruspalvelukeskus, vanhuspalvelut. Kunta toteutti HEHKO-käynnit nyt toisen ja molemmilla kerroilla kotikäynnin vastaanottaneiden määrä oli oletettua vähäisempi. Toimeksiantaja halusi selvittää syitä alhaiseen kotikäynnin ottaneiden määrään. Tulosten perusteella toimeksiantajalla on mahdollisuus kehittää HEHKO-käyntejä ikääntyvien kuntalaisten tarpeita vastaavaksi.
HEHKO-käynneillä haastattelun runkona käytettiin Suomen Kuntaliiton sekä eri kuntien lomakkeista muokattua valmista haastattelulomaketta. HEHKO-käynneillä kartoitettiin haastateltavien asumista, terveydentilaa, toimintakykyä, aisteja, sosiaalista verkostoa, toimeentuloa, viestintää ja tulevaisuutta sekä annettiin palveluohjausta. HEHKO-käyntien tarkoituksena on tukea ikääntyvien kotona pärjäämistä nyt ja tulevaisuudessa. Palvelutarpeen ilmetessä haastateltavia ohjattiin ottamaan yhteyttä sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöihin tai sovitusti haastattelija välitti viestin sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille.
HEHKO-käynnistä kieltäytyneille tehtiin puhelinhaastattelu ja kartoitettiin syitä miksi käyntiä ei haluttu ottaa vastaan. Suurin syy kieltäytymiseen oli, että haastateltavat kokivat olevansa niin hyväkuntoisia, ettei kotikäynnille ollut tarvetta. Osa haastateltavista ei ymmärtänyt kirjeestä HEHKO-käynnin tarkoitusta. Heidän vastauksiaan on tarkemmin analysoitu tuloksissa ja on havaittu, että syynä voi olla muistisairaus, sekä psyykkiset syyt tai sosiaaliset syyt.
HEHKO-käyntien määrää voidaan lisätä toimivalla yhteistyöllä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, asiakkaille tiedottamisella ja pitkäjänteisellä toiminnan suunnittelulla. Toimivat HEHKO-käynnit tuovat taloudellisia säästöjä kunnille pitkällä aikavälillä tarkasteltuna, koska ikääntyvät voivat asua omissa kodeissaan entistä pidempään.
Opinnäytetyössä toteutettiin hyvinvointia edistävät kotikäynnit (HEHKO-käynnit) 75-vuotiaille siilinjärveläisille ja maaninkalaisille sekä selvitettiin syitä, miksi osa 75-vuotiaista ei ottanut kotikäyntiä vastaan. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Liikelaitos Siiliset-peruspalvelukeskus, vanhuspalvelut. Kunta toteutti HEHKO-käynnit nyt toisen ja molemmilla kerroilla kotikäynnin vastaanottaneiden määrä oli oletettua vähäisempi. Toimeksiantaja halusi selvittää syitä alhaiseen kotikäynnin ottaneiden määrään. Tulosten perusteella toimeksiantajalla on mahdollisuus kehittää HEHKO-käyntejä ikääntyvien kuntalaisten tarpeita vastaavaksi.
HEHKO-käynneillä haastattelun runkona käytettiin Suomen Kuntaliiton sekä eri kuntien lomakkeista muokattua valmista haastattelulomaketta. HEHKO-käynneillä kartoitettiin haastateltavien asumista, terveydentilaa, toimintakykyä, aisteja, sosiaalista verkostoa, toimeentuloa, viestintää ja tulevaisuutta sekä annettiin palveluohjausta. HEHKO-käyntien tarkoituksena on tukea ikääntyvien kotona pärjäämistä nyt ja tulevaisuudessa. Palvelutarpeen ilmetessä haastateltavia ohjattiin ottamaan yhteyttä sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöihin tai sovitusti haastattelija välitti viestin sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille.
HEHKO-käynnistä kieltäytyneille tehtiin puhelinhaastattelu ja kartoitettiin syitä miksi käyntiä ei haluttu ottaa vastaan. Suurin syy kieltäytymiseen oli, että haastateltavat kokivat olevansa niin hyväkuntoisia, ettei kotikäynnille ollut tarvetta. Osa haastateltavista ei ymmärtänyt kirjeestä HEHKO-käynnin tarkoitusta. Heidän vastauksiaan on tarkemmin analysoitu tuloksissa ja on havaittu, että syynä voi olla muistisairaus, sekä psyykkiset syyt tai sosiaaliset syyt.
HEHKO-käyntien määrää voidaan lisätä toimivalla yhteistyöllä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, asiakkaille tiedottamisella ja pitkäjänteisellä toiminnan suunnittelulla. Toimivat HEHKO-käynnit tuovat taloudellisia säästöjä kunnille pitkällä aikavälillä tarkasteltuna, koska ikääntyvät voivat asua omissa kodeissaan entistä pidempään.