Markkinointi- ja konseptisuunnitelma historialliseen kohteeseen : case Enonsaari
Malkavaara, Asta (2012)
Malkavaara, Asta
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012123020330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012123020330
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää markkinointi- ja konseptisuunnitelma historialliseen kohteeseen Lahdessa Vesijärvellä sijaitsevaan Enonsaaren lounaisosaan. Enonsaarella on mielenkiintoinen historia, mutta siitä on vähän kirjoitettua tietoa. Sen lounaisosa on kiinnostava kohde, jossa sijaitsee Siesta- ja Siimes –huvilat, mökkejä majoitukseen, sauna, laavu ja pieni ranta. Saarella on erinomaiset mahdollisuudet virkistyskäyttöön.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda Enonsaaren lounaisosan yrittäjälle uusia ideoita siihen, miten kävijäkuntaa saataisiin kasvatettua kesäisin. Tästä opinnäytetyöstä on rajattu saaren talvikäyttö kokonaan pois, sillä saaren lounaisosassa ei ole talvisin toimintaa ollenkaan veden ja sähkön ollessa pois käytöstä. Haasteena on miettiä toimintaa asiakaslähtöisyydestä käsin. Mikä tuottaa lisäarvoa kävijälle ja miten Enonsaari erottuisi kohteena muista samankaltaisista palveluntuottajista, esimerkiksi Vesijärviristeilyistä.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, eli tällöin se koostuu teoreettisesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa osuudessa on pohdittu konseptointia, Enonsaaren historiaa, hieman markkinointia sekä palveluita asiakaslähtöisyyden näkökulmasta.
Työn tuotoksena on ideointia siihen, miten Enonsaareen saataisiin lisää asiakkaita ja mikä voisi tuoda lisäarvoa asiakkaalle. Tätä opinnäytetyötä yrittäjä voi käyttää hyödykseen miettiessään Enonsaaren tulevaisuutta. Suunnittelun tukena on käytetty muun muassa Matkailun tuotekehittäjän käsikirjaa sekä teoriaa ja tietoa konseptoinnista. Työssäni on käytetty vetoketjumallia, eli olen yrittänyt tuoda teorian ja käytännön vetoketjumaisesti esiin lopullisessa tuotoksessani siten, että teoria tukee käytäntöä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda Enonsaaren lounaisosan yrittäjälle uusia ideoita siihen, miten kävijäkuntaa saataisiin kasvatettua kesäisin. Tästä opinnäytetyöstä on rajattu saaren talvikäyttö kokonaan pois, sillä saaren lounaisosassa ei ole talvisin toimintaa ollenkaan veden ja sähkön ollessa pois käytöstä. Haasteena on miettiä toimintaa asiakaslähtöisyydestä käsin. Mikä tuottaa lisäarvoa kävijälle ja miten Enonsaari erottuisi kohteena muista samankaltaisista palveluntuottajista, esimerkiksi Vesijärviristeilyistä.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, eli tällöin se koostuu teoreettisesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa osuudessa on pohdittu konseptointia, Enonsaaren historiaa, hieman markkinointia sekä palveluita asiakaslähtöisyyden näkökulmasta.
Työn tuotoksena on ideointia siihen, miten Enonsaareen saataisiin lisää asiakkaita ja mikä voisi tuoda lisäarvoa asiakkaalle. Tätä opinnäytetyötä yrittäjä voi käyttää hyödykseen miettiessään Enonsaaren tulevaisuutta. Suunnittelun tukena on käytetty muun muassa Matkailun tuotekehittäjän käsikirjaa sekä teoriaa ja tietoa konseptoinnista. Työssäni on käytetty vetoketjumallia, eli olen yrittänyt tuoda teorian ja käytännön vetoketjumaisesti esiin lopullisessa tuotoksessani siten, että teoria tukee käytäntöä.