Myynninedistämisen ohjausmalli : Candyking Finland Oy:n myynninedistämisen toiminnan organisointi
Karelius, Anne (2012)
Karelius, Anne
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120272
Tiivistelmä
Teen lopputyöni Candyking Finland Oy:n myynninedistämisen ohjausmallista. Lopputyöni perustuu Candykingin nykyiseen, mutta pitkälti myös tulevaisuuden myynninedistämiseen. Candyking Finland Oy on irtomakeisten ja luonnonsnacks tuotteiden jälleenmyyjä. Valikoimamme muodostuu merkkituotteista, joita myydään päivittäistavarakaupoille ja myös näiden ulkopuolisille asiakkaille, kuten mm. elokuvateattereille.
Myynninedistäminen on erittäin tärkeä osa asiakkuuksien hoitamisessa. Se on organisaation suurin työllistäjä ja siksi sen toimiminen tehokkaasti vaatii paljon seurantaa ja jatkuvaa kehittämistä. Myynninedistäjämme ovat viimeinen käyntikortti asiakkaillemme.
Nykyinen kiire ja ihmisten vaihtuvuus tuo ongelmia työilmapiirin kunnossa pitämiseen. Siihen vaikuttavat myös alueelliset erot ja pitkät välimatkat. Vaikka tietotekniikka on kehittynyt, se ei korvaa henkilökohtaista kanssakäymistä. Candykingin myynninedistäjät työskentelevät päivittäin eri kaupoissa, joten työ voi olla välillä hyvinkin yksinäistä, vaikka ympärillä on paljon ihmisiä. Myynninedistäjäntyö on paikoitellen fyysisesti raskasta, jolloin se voi käydä myös henkisesti raskaaksi.
Työnantajan rooli tulee korostumaan tulevaisuudessa entisestäänkin, koska suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Työntekijän rooli tulee olemaan keskeisessä asemassa. Kilpailu hyvistä työntekijöistä kovenee ja työpaikan viihtyvyys, palkka ja itsessään työ tulevat keskeisiksi tekijöiksi työpaikkaa valittaessa. Hyvät ja pitkät työsuhteet ovat menestyvän yrityksen perusta, kaikki muu tuo lisäarvoa yritykselle.
Lopputyöni koostuu omasta päiväkirjasta, aluekokouksien muistiinpanoista, alan kirjallisuudesta, myynninedistäjien nauhoitetuista haastatteluista ja keskusteluista. Lähtökohtana on oman alueen myynninedistämisen joustavampi ja motivoivampi työskentelymalli. Toimin kolmen alueen edustajana Turku, Pori ja Tampere. Alueeseeni kuuluu 24 myynninedistäjää ja yksi tiiminvetäjä. Jokaisen ihmisen tarve on tulla hyväksytyksi. On tärkeää, että ihmisiä ei unohdeta tuloksen tai tavoitteen maksimoinnissa.
Myynninedistäminen on erittäin tärkeä osa asiakkuuksien hoitamisessa. Se on organisaation suurin työllistäjä ja siksi sen toimiminen tehokkaasti vaatii paljon seurantaa ja jatkuvaa kehittämistä. Myynninedistäjämme ovat viimeinen käyntikortti asiakkaillemme.
Nykyinen kiire ja ihmisten vaihtuvuus tuo ongelmia työilmapiirin kunnossa pitämiseen. Siihen vaikuttavat myös alueelliset erot ja pitkät välimatkat. Vaikka tietotekniikka on kehittynyt, se ei korvaa henkilökohtaista kanssakäymistä. Candykingin myynninedistäjät työskentelevät päivittäin eri kaupoissa, joten työ voi olla välillä hyvinkin yksinäistä, vaikka ympärillä on paljon ihmisiä. Myynninedistäjäntyö on paikoitellen fyysisesti raskasta, jolloin se voi käydä myös henkisesti raskaaksi.
Työnantajan rooli tulee korostumaan tulevaisuudessa entisestäänkin, koska suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Työntekijän rooli tulee olemaan keskeisessä asemassa. Kilpailu hyvistä työntekijöistä kovenee ja työpaikan viihtyvyys, palkka ja itsessään työ tulevat keskeisiksi tekijöiksi työpaikkaa valittaessa. Hyvät ja pitkät työsuhteet ovat menestyvän yrityksen perusta, kaikki muu tuo lisäarvoa yritykselle.
Lopputyöni koostuu omasta päiväkirjasta, aluekokouksien muistiinpanoista, alan kirjallisuudesta, myynninedistäjien nauhoitetuista haastatteluista ja keskusteluista. Lähtökohtana on oman alueen myynninedistämisen joustavampi ja motivoivampi työskentelymalli. Toimin kolmen alueen edustajana Turku, Pori ja Tampere. Alueeseeni kuuluu 24 myynninedistäjää ja yksi tiiminvetäjä. Jokaisen ihmisen tarve on tulla hyväksytyksi. On tärkeää, että ihmisiä ei unohdeta tuloksen tai tavoitteen maksimoinnissa.