Digitaalisen markkinoinnin seurannan uusi tekijä : Case: BoostMyAds
Ilola, Satu (2012)
Ilola, Satu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301071127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301071127
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi elää murroskautta teknologian kehittyessä ja uusien markkinointikanavien syntyessä. Maailma digitalisoituu ja virtualisoituu. Ihmisten reaalitodellisuuteen liittyvät asioinnit siirtyvät kiihtyvällä vauhdilla virtuaaliseen maailmaan. Tästä johtuen digitaaliset markkinoinnin kanavat kiinnostavat markkinoijia. Tietämys kuluttajien digitaalisen median käytöstä muodostuu tämän uuden toimintakentän avaintekijäksi.
Haasteelliseksi mediakäytön ymmärtämisen tekee kehityksen ja muutoksen nopea vauhti. Markkinointiin oleellisena osana kuuluu seuranta, ja muuttuvat olosuhteet luovat uusia haasteita myös tehokkaalle digimarkkinoinnin seurannalle. Digitaalisessa muodossa tehty markkinointi on parhaiten mitattavissa olevaa markkinointia ja sen mahdollisuuksien ymmärtäminen ja hyödyntäminen on jokaisen markkinoijan elinehto nykypäivänä. Tarjolla on useampiakin palveluita oman digitaalisen markkinoinnin hallinnointiin ja seurantaan.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritykselle BoostMyAds Ltd.
Opinnäytetyön aihe määräytyi toimeksiantajan toivomuksesta, sillä yritys on parhaillaan luomassa uudenlaista digitaalisen seurannan työkalua. Ohjelma tuo kuluttajalle helppokäyttöisyyden myötä uudenlaisia mahdollisuuksia itse luoda sekä hallinnoida yrityksensä markkinointikampanjoita.
Opinnäytetyö toteutettiin produktiluonteisena ja itse produktina suunniteltiin opas yrityksen toiveiden mukaan. Produktin tavoitteena oli luoda selkeälukuinen myynnintyökaluna toimiva opas digitaalisen markkinoinnin seurantaohjelmasta. Yrityksen tuotteen helpon käytettävyyden lähtökohtana on sen loppukäyttäjinä olevat Pk-yritykset, ei niinkään markkinoinnin ammattilaiset. Oppaaseen pyrittiin tiivistämään ohjelman kuvauksen ja hyödyt siksi mahdollisimman selkeästi.
Ymmärtääkseen, mitä seurannalta odotetaan, täytyy käsitellä alkuun yleisesti mitä digitaalinen markkinointi sekä yrityksen digistrategia käsittävät. Näissä luvuissa käsitellään digitaalisen strategian ja markkinoinnin tavoitteet, kanavat, keinot ja seuranta yleisesti. Lopussa tutustutaan BoostMyAds ohjelman vastaaviin osa-alueisiin. Täysin vastaavanlaista palvelua ei löydy tällä hetkellä markkinoilta, ja vaikka ohjelma on vielä tuotekehitysvaiheessa, on sen lupaamat ratkaisut varsinkin käyttöhelppouden kannalta hyvin lupaavia. Käyttäjäystävällinen sovellus tuo sen jokaisen mainostajan ulottuville.
Haasteelliseksi mediakäytön ymmärtämisen tekee kehityksen ja muutoksen nopea vauhti. Markkinointiin oleellisena osana kuuluu seuranta, ja muuttuvat olosuhteet luovat uusia haasteita myös tehokkaalle digimarkkinoinnin seurannalle. Digitaalisessa muodossa tehty markkinointi on parhaiten mitattavissa olevaa markkinointia ja sen mahdollisuuksien ymmärtäminen ja hyödyntäminen on jokaisen markkinoijan elinehto nykypäivänä. Tarjolla on useampiakin palveluita oman digitaalisen markkinoinnin hallinnointiin ja seurantaan.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritykselle BoostMyAds Ltd.
Opinnäytetyön aihe määräytyi toimeksiantajan toivomuksesta, sillä yritys on parhaillaan luomassa uudenlaista digitaalisen seurannan työkalua. Ohjelma tuo kuluttajalle helppokäyttöisyyden myötä uudenlaisia mahdollisuuksia itse luoda sekä hallinnoida yrityksensä markkinointikampanjoita.
Opinnäytetyö toteutettiin produktiluonteisena ja itse produktina suunniteltiin opas yrityksen toiveiden mukaan. Produktin tavoitteena oli luoda selkeälukuinen myynnintyökaluna toimiva opas digitaalisen markkinoinnin seurantaohjelmasta. Yrityksen tuotteen helpon käytettävyyden lähtökohtana on sen loppukäyttäjinä olevat Pk-yritykset, ei niinkään markkinoinnin ammattilaiset. Oppaaseen pyrittiin tiivistämään ohjelman kuvauksen ja hyödyt siksi mahdollisimman selkeästi.
Ymmärtääkseen, mitä seurannalta odotetaan, täytyy käsitellä alkuun yleisesti mitä digitaalinen markkinointi sekä yrityksen digistrategia käsittävät. Näissä luvuissa käsitellään digitaalisen strategian ja markkinoinnin tavoitteet, kanavat, keinot ja seuranta yleisesti. Lopussa tutustutaan BoostMyAds ohjelman vastaaviin osa-alueisiin. Täysin vastaavanlaista palvelua ei löydy tällä hetkellä markkinoilta, ja vaikka ohjelma on vielä tuotekehitysvaiheessa, on sen lupaamat ratkaisut varsinkin käyttöhelppouden kannalta hyvin lupaavia. Käyttäjäystävällinen sovellus tuo sen jokaisen mainostajan ulottuville.