Kodin ja koulun yhteistyön kehittäminen Männistön yläkoulussa yhteistyömallin avulla
Rask, Mari (2012)
Rask, Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301091219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301091219
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke tehtiin kodin ja koulun yhteistyön kehittämiseksi Männistön yläkouluun Nastolaan. Aihetta tarkasteltiin vanhempien näkökulmasta. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää ja tavoitteena lisätä ja ylläpitää kodin ja koulun välistä yhteistyötä.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Laadullisena kehittämismenetelmänä käytettiin vanhempien vertaistukiryhmää, joka on myös yksi kodin ja koulun välisistä yhteistyömuodoista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, jonka avulla selvitettiin vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä, osallisuudesta ja vanhemmuuden tukemisesta. Vertaistukiryhmä pidettiin kahdeksasluokkalaisten vanhemmille keväällä 2011 ja kysely seitsemäsluokkalaisten vanhemmille syksyllä 2011.
Hankkeen tuloksena syntyi yhteistyötä lisäävä ja ylläpitävä yhteistyömalli koulun henkilökunnan käyttöön. Yhteistyömalli kuvataan kolmion muodossa ja kattaa yhden lukuvuoden. Malliin laitettiin jo olemassa olevia hyväksihavaittuja yhteis-työmuotoja sekä tutkimusaineistosta nousseet uudet yhteistyömuodot. Se on käytettävissä kaikilla peruskoulun yläkoulun luokka-asteilla. Yhteistyömalli ei ole sidottu Männistön kouluun vaan se on käyttökelpoinen myös muissa yläkouluissa. Pienillä muutoksilla mallia on mahdollisuus hyödyntää myös alakouluissa.
Kehittämishankkeen kehittämis- ja aineistonkeruumenetelmät toivat esille vanhempien toivovan tiivistä yhteydenpitoa opettajalta. Tulosten mukaan koulu on yhteydessä kotiin 1-4 kertaa viikossa ja koti kouluun 1-4 kertaa kuukaudessa. Tu-lokset osoittivat, että sähköinen Wilma-viestintäjärjestelmä on pääasiallinen kanava kodin ja koulun välisessä viestinnässä. Tulosten mukaan koulu on useimmiten yhteydessä kotiin lapsen negatiivisen käytöksen vuoksi ja koti yhteydessä kouluun poissaolojen vuoksi. Tulokset osoittivat vanhemmuuden tukemisen tarpeen olevan melko vähäistä. Laadullisen kehittämismenetelmän mukaan vertaistukiryhmä on yhteistyömuotona hyvä, mutta kyselyn tulokset osoittivat sen melko huonoksi.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Laadullisena kehittämismenetelmänä käytettiin vanhempien vertaistukiryhmää, joka on myös yksi kodin ja koulun välisistä yhteistyömuodoista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, jonka avulla selvitettiin vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä, osallisuudesta ja vanhemmuuden tukemisesta. Vertaistukiryhmä pidettiin kahdeksasluokkalaisten vanhemmille keväällä 2011 ja kysely seitsemäsluokkalaisten vanhemmille syksyllä 2011.
Hankkeen tuloksena syntyi yhteistyötä lisäävä ja ylläpitävä yhteistyömalli koulun henkilökunnan käyttöön. Yhteistyömalli kuvataan kolmion muodossa ja kattaa yhden lukuvuoden. Malliin laitettiin jo olemassa olevia hyväksihavaittuja yhteis-työmuotoja sekä tutkimusaineistosta nousseet uudet yhteistyömuodot. Se on käytettävissä kaikilla peruskoulun yläkoulun luokka-asteilla. Yhteistyömalli ei ole sidottu Männistön kouluun vaan se on käyttökelpoinen myös muissa yläkouluissa. Pienillä muutoksilla mallia on mahdollisuus hyödyntää myös alakouluissa.
Kehittämishankkeen kehittämis- ja aineistonkeruumenetelmät toivat esille vanhempien toivovan tiivistä yhteydenpitoa opettajalta. Tulosten mukaan koulu on yhteydessä kotiin 1-4 kertaa viikossa ja koti kouluun 1-4 kertaa kuukaudessa. Tu-lokset osoittivat, että sähköinen Wilma-viestintäjärjestelmä on pääasiallinen kanava kodin ja koulun välisessä viestinnässä. Tulosten mukaan koulu on useimmiten yhteydessä kotiin lapsen negatiivisen käytöksen vuoksi ja koti yhteydessä kouluun poissaolojen vuoksi. Tulokset osoittivat vanhemmuuden tukemisen tarpeen olevan melko vähäistä. Laadullisen kehittämismenetelmän mukaan vertaistukiryhmä on yhteistyömuotona hyvä, mutta kyselyn tulokset osoittivat sen melko huonoksi.