Laatua elämään! : Asiakaskysely Tammelan palvelukeskuksen kädentaitopajan asiakkaille
Rehn, Pia (2013)
Rehn, Pia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101248
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä työelämäyhteytenä toimi Tammelan palvelukeskuksen avoin kädentaitopaja. Tammelan palvelukeskus on yksi neljästä Tampereen kaupungin omista palvelukeskuksista. Kädentaitopaja tarjoaa ilmaista kädentaitojen ohjausta kaikille ikäihmisille ja eläkeläisille. Kädentaitopajalta löytyy erilaisia materiaaleja ja välineitä valmiina asiakkaiden käytettäväksi.
Opinnäytetyössä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa asiakaskysely Tammelan kädentaitopajan asiakkaille. Asiakaskyselyn avulla pyrittiin selvittämään, täyttääkö Tammelan kädentaitopaja sille asetetut tavoitteet. Kyselyssä selvitettiin myös asiakkaiden mielipiteitä kädentaitopajan toiminnasta ja merkityksestä. Kysely oli kohdistettu kaikille kädentaitopajan asiakkaille iästä ja käyntiajasta riippumatta.
Taustatietona opinnäytetyössä käytettiin aiemmin tutkittua tietoa vanhuudesta elämänvaiheena, elämänlaadusta, eläkkeestä, toimintakyvystä, hyvinvoinnista ja kädentaidoista. Aineistona käytettiin asiakaskyselyyn tulleita vastauksia, joita oli 20 kappaletta. Asiakaskysely suoritettiin paperisena kyselynä, joka sijoitettiin kädentaitopajalle, vapaasti vastattavaksi ja palautettiin umpinaiseen vastauslaatikkoon. Vastausaikaa kyselyyn oli kuukausi. Kyselystä saatua aineistoa käsiteltiin laadullisesti ja määrällisesti.
Vastaajien mukaan Tammelan kädentaitopaja täytti sille asetetut tavoitteet hyvin. Kyselystä saatujen vastausten perusteella voitiin todeta, että kädentaitopajan toimintaan osallistuminen paransi asiakkaiden elämänlaatua ja lisäsi sosiaalisia suhteita. Kädentaitopajan käytännön toiminta oli asiakkaiden mielestä hyvää. Asiakkaat olivat myös tyytyväisiä pajan tarjontaan ja työskentelytiloihin. Vastauksien perusteella kädentaitopajan mainontaan ja palautteen an-tamisen mahdollisuuksiin kannattaa kuitenkin kiinnittää jatkossa huomiota.
Opinnäytetyössä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa asiakaskysely Tammelan kädentaitopajan asiakkaille. Asiakaskyselyn avulla pyrittiin selvittämään, täyttääkö Tammelan kädentaitopaja sille asetetut tavoitteet. Kyselyssä selvitettiin myös asiakkaiden mielipiteitä kädentaitopajan toiminnasta ja merkityksestä. Kysely oli kohdistettu kaikille kädentaitopajan asiakkaille iästä ja käyntiajasta riippumatta.
Taustatietona opinnäytetyössä käytettiin aiemmin tutkittua tietoa vanhuudesta elämänvaiheena, elämänlaadusta, eläkkeestä, toimintakyvystä, hyvinvoinnista ja kädentaidoista. Aineistona käytettiin asiakaskyselyyn tulleita vastauksia, joita oli 20 kappaletta. Asiakaskysely suoritettiin paperisena kyselynä, joka sijoitettiin kädentaitopajalle, vapaasti vastattavaksi ja palautettiin umpinaiseen vastauslaatikkoon. Vastausaikaa kyselyyn oli kuukausi. Kyselystä saatua aineistoa käsiteltiin laadullisesti ja määrällisesti.
Vastaajien mukaan Tammelan kädentaitopaja täytti sille asetetut tavoitteet hyvin. Kyselystä saatujen vastausten perusteella voitiin todeta, että kädentaitopajan toimintaan osallistuminen paransi asiakkaiden elämänlaatua ja lisäsi sosiaalisia suhteita. Kädentaitopajan käytännön toiminta oli asiakkaiden mielestä hyvää. Asiakkaat olivat myös tyytyväisiä pajan tarjontaan ja työskentelytiloihin. Vastauksien perusteella kädentaitopajan mainontaan ja palautteen an-tamisen mahdollisuuksiin kannattaa kuitenkin kiinnittää jatkossa huomiota.