Sydänmerkki-ateriajärjestelmään perehdyttäminen ammattikeittiöiden näkökulmasta
Holstila, Kirsi (2009)
Holstila, Kirsi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026720
Tiivistelmä
Vuodesta 2008 on Suomen Sydänliitolta voinut anoa maksullista Sydänmerkki-ateriatunnusta aterioille. Tunnus luotiin ammattikeittiöille apuvälineeksi, jolla sydänystävällisiä aterioita voidaan helposti valmistaa ja jolla niistä viestitään asiakkaille yksinkertaisesti.
Tutkimuksessa selvitettiin tunnuksen käyttöönottaneilta ravintoloilta, miten henkilökunta koki Suomen Sydänliiton perehdytyksen tunnuksen käyttöön. Lisäksi selvitettiin, miten ruokailijoiden erilaiset ohjaustavat hyvinvoinnin kannalta parempien valintojen tekemiseksi toimivat käytännössä ja miten ruoan ravitsemuksellinen laatu pystytään varmistamaan ruokapalveluissa.
Tutkimus tehtiin pääosin haastattelemalla ravintoloiden esimiehiä puhelimitse etukäteen sovittuna ajankohtana. Haastatteluissa käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, joka sisälsi avoimia ja monivalintakysymyksiä. Lomake lähetettiin osallistuneille ravintoloille sähköisesti etukäteen kysymyksiin tutustumista varten. Haastatteluihin osallistui 13 ravintolaa ympäri Suomea.
Yhtä vastaajaa lukuun ottamatta Suomen Sydänliiton perehdytys koettiin riittäväksi. Perehdytys koettiin riittäväksi myös silloin, kun Suomen Sydänliitto ei toteuttanut perehdytystä henkilökohtaisesti, vaan perehdytys hoidettiin ravintolassa sisäisesti. Asiakkaiden ohjaustavoista toimi parhaiten ruokalistamerkintä, mutta myös malliateriaa, julistetta ja linjastopidikettä pidettiin hyvinä ohjaustapoina. Mielipide erilaisten ohjaustapojen toimivuudesta vaihteli laajasti vastaajien kesken ja hyviksi koetuissa oli joidenkin mielestä myös kehitettävää.
Ruoan ravitsemuksellinen laatu pystytään parhaiten varmistamaan toimivalla reseptiikalla, henkilökunnan riittävällä sitoutuneisuudella, osaamisella ja tietämyksellä tunnuksen käytöstä.
Tutkimuksessa selvitettiin tunnuksen käyttöönottaneilta ravintoloilta, miten henkilökunta koki Suomen Sydänliiton perehdytyksen tunnuksen käyttöön. Lisäksi selvitettiin, miten ruokailijoiden erilaiset ohjaustavat hyvinvoinnin kannalta parempien valintojen tekemiseksi toimivat käytännössä ja miten ruoan ravitsemuksellinen laatu pystytään varmistamaan ruokapalveluissa.
Tutkimus tehtiin pääosin haastattelemalla ravintoloiden esimiehiä puhelimitse etukäteen sovittuna ajankohtana. Haastatteluissa käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, joka sisälsi avoimia ja monivalintakysymyksiä. Lomake lähetettiin osallistuneille ravintoloille sähköisesti etukäteen kysymyksiin tutustumista varten. Haastatteluihin osallistui 13 ravintolaa ympäri Suomea.
Yhtä vastaajaa lukuun ottamatta Suomen Sydänliiton perehdytys koettiin riittäväksi. Perehdytys koettiin riittäväksi myös silloin, kun Suomen Sydänliitto ei toteuttanut perehdytystä henkilökohtaisesti, vaan perehdytys hoidettiin ravintolassa sisäisesti. Asiakkaiden ohjaustavoista toimi parhaiten ruokalistamerkintä, mutta myös malliateriaa, julistetta ja linjastopidikettä pidettiin hyvinä ohjaustapoina. Mielipide erilaisten ohjaustapojen toimivuudesta vaihteli laajasti vastaajien kesken ja hyviksi koetuissa oli joidenkin mielestä myös kehitettävää.
Ruoan ravitsemuksellinen laatu pystytään parhaiten varmistamaan toimivalla reseptiikalla, henkilökunnan riittävällä sitoutuneisuudella, osaamisella ja tietämyksellä tunnuksen käytöstä.