Rahoitustuotteen toimivuus Case: SOK Autokauppa Oy
Mäkeläinen, Lotta (2013)
Mäkeläinen, Lotta
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301131377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301131377
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia uuden ajoneuvorahoitustuotteen, Uusi auto vuodeksi, toimivuutta käytännössä. Toimeksiantaja on autoalan yritys, SOK Autokauppa Oy, joka toimii S-ryhmän alaisuudessa. Nykypäivänä noin kolmasosa myydyistä ajoneuvoista rahoitetaan autoliikkeen tarjoamalla rahoituksella. Tutkittava rahoitustuote yhdistää ulkopuolisen rahoituksen tuoman helppouden sekä minimoi ostosta syntyneen riskin. Työssä tarkasteltiin ainoastaan yksityisille kuluttajille suunnattua tuotetta, jolloin yritysasiakkaiden tuote jätettiin kokonaan tarkastelun ulkopuolelle.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu osamaksurahoituksesta ja kuluttajan ostoprosessista. Aineistona teoriaosuudessa on käytetty rahoitus- ja markkinointialan kirjallisuutta ja ajanmukaista lainsäädäntöä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Aineisto koostui asiakas-, myyjä- ja asiantuntijahaastatteluiden tuloksena kerätyistä vastauksista. Haastatteluissa keskityttiin tuotteen myytävyyteen ja ostettavuuteen. Vertailun mahdollistamiseksi haastatteluista pyrittiin saamaan vastaus toimeksiantajan edellisen ajoneuvorahoitustuotteen toimimattomuuden syistä. Aineistot analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tulosten raportoinnissa aineistot käsiteltiin yhdessä tuoden esille asiantuntijan, myyjien sekä asiakkaiden näkökulmat.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella rahoitustuotteen ominaisuuksia ja puutteita sekä muodostaa näiden pohjalta tuotteeseen kehitysideoita. Työn tuloksena voidaan esittää, että Uusi auto vuodeksi -tuote on monipuolinen asiakkaalle ja selkeä myydä myyjän toimesta. Tulosten perusteella tuotteen merkittävimpinä puutteina ovat riittämätön markkinointi ja tuotevalikoiman suppeus. Tuotteen menekin kannalta kehittämisresurssit tulisi suunnata mainonnan ja tuoterepertuaarin kasvattamiseen.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu osamaksurahoituksesta ja kuluttajan ostoprosessista. Aineistona teoriaosuudessa on käytetty rahoitus- ja markkinointialan kirjallisuutta ja ajanmukaista lainsäädäntöä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Aineisto koostui asiakas-, myyjä- ja asiantuntijahaastatteluiden tuloksena kerätyistä vastauksista. Haastatteluissa keskityttiin tuotteen myytävyyteen ja ostettavuuteen. Vertailun mahdollistamiseksi haastatteluista pyrittiin saamaan vastaus toimeksiantajan edellisen ajoneuvorahoitustuotteen toimimattomuuden syistä. Aineistot analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tulosten raportoinnissa aineistot käsiteltiin yhdessä tuoden esille asiantuntijan, myyjien sekä asiakkaiden näkökulmat.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella rahoitustuotteen ominaisuuksia ja puutteita sekä muodostaa näiden pohjalta tuotteeseen kehitysideoita. Työn tuloksena voidaan esittää, että Uusi auto vuodeksi -tuote on monipuolinen asiakkaalle ja selkeä myydä myyjän toimesta. Tulosten perusteella tuotteen merkittävimpinä puutteina ovat riittämätön markkinointi ja tuotevalikoiman suppeus. Tuotteen menekin kannalta kehittämisresurssit tulisi suunnata mainonnan ja tuoterepertuaarin kasvattamiseen.