Bränditunnettuuden rakentaminen, Case: St. Tropez
Mattila, Karin; Backström, Jonna (2012)
Mattila, Karin
Backström, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081166
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa tunnettuustutkimus Nettex Oy:n jakelemalle itseruskettavien tuotteiden brändille, St. Tropezille. Tavoitteena oli selvittää St. Tropezin asema markkinoilla sekä tarkastella, mitkä markkinointikeinot ovat tähän eniten vaikuttaneet. Koska yritys on ottanut PR-toimiston palvelut osaksi markkinointisuunnitelmaa pari vuotta sitten, tärkeää oli selvittää, onko kyseinen investointi tuottanut tulosta. Tulosten myötä työssä haluttiin myös esittää keinoja markkinoida brändiä paremmin ja sitä kautta löytää ratkaisuja tutkimuksessa esille nousseisiin ongelmakohtiin.
Teoriaosuudessa käsitellään brändiä käsitteenä sekä kuvataan brändin rakentamisen eri vaiheet. Lisäksi työssä perehdytään brändimielikuvien syntyyn ihmisen tiedonkäsittelyprosessin kautta sekä vahvan brändin tuomiin hyötyihin yritykselle. Teoriaosuudessa käsitellään myös perinteisen mainonnan ja PR-toiminnan ero sekä esitellään yhteistyöyritykset.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen pääosassa oli alussa toteutettu tunnettuustutkimus, josta saadut tulokset olivat hyvät. Brändin tunnettuus oli jopa oletettua parempi, ja tutkimus osoitti brändin aseman markkinoilla olevan kilpailijoihin nähden hyvä. Markkinointikeinojen toimivuutta selvitettäessä tulokset olivat myös rohkaisevia. PR-toimiston mukaan otto osaksi markkinointitoimia on oletetusti tuonut brändille lisää näkyvyyttä. Samalla se osoitti, mihin markkinointikanaviin yrityksen kannattaa panostaa ja mitkä puolestaan eivät tuota tulosta. Muilla tutkimuskysymyksillä saatiin arvokasta tietoa esimerkiksi tutkimuksen kohderyhmän valinnan onnistumisesta sekä brändin kilpailijoista.
Teoriaosuudessa käsitellään brändiä käsitteenä sekä kuvataan brändin rakentamisen eri vaiheet. Lisäksi työssä perehdytään brändimielikuvien syntyyn ihmisen tiedonkäsittelyprosessin kautta sekä vahvan brändin tuomiin hyötyihin yritykselle. Teoriaosuudessa käsitellään myös perinteisen mainonnan ja PR-toiminnan ero sekä esitellään yhteistyöyritykset.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen pääosassa oli alussa toteutettu tunnettuustutkimus, josta saadut tulokset olivat hyvät. Brändin tunnettuus oli jopa oletettua parempi, ja tutkimus osoitti brändin aseman markkinoilla olevan kilpailijoihin nähden hyvä. Markkinointikeinojen toimivuutta selvitettäessä tulokset olivat myös rohkaisevia. PR-toimiston mukaan otto osaksi markkinointitoimia on oletetusti tuonut brändille lisää näkyvyyttä. Samalla se osoitti, mihin markkinointikanaviin yrityksen kannattaa panostaa ja mitkä puolestaan eivät tuota tulosta. Muilla tutkimuskysymyksillä saatiin arvokasta tietoa esimerkiksi tutkimuksen kohderyhmän valinnan onnistumisesta sekä brändin kilpailijoista.