Opetusteknologian käytön edistäminen : MOBO-hanke
Karjalainen, Anna-Liisa (2012)
Karjalainen, Anna-Liisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301181534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301181534
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadittu Tampereen ammattikorkeakoulun tietohallintojohtajan toimeksiannosta. Työn lähtökohtana on parantaa opetuksen saavutettavuutta ammattikorkeakoulussa tunnistamalla keinoja, joiden avulla saadaan opettajia käyttämään uusia teknologiaa hyödyntäviä pedagogisia menetelmiä. Teknologia tuo uusia mahdollisuuksia opetukseen, mutta sen käyttöönotto haastaa opettajien tiedot, taidot ja asenteet sekä koulutuksen toimintakulttuurin. Teknologian nopea ja jatkuva kehitys luo paineita henkilöstön osaamisvaatimuksiin, oppilaitosten budjetointiin ja hankintoihin sekä toteutustapojen uudelleensuunnitteluun. Ammattikorkeakoulun kokonaisarkkitehtuurin onnistumisen kannalta olisi tärkeää saada opettajien innovatiiviset ajatukset toteutuksen tasolle siten, että oltaisiin mukana suunnittelemassa tekniikan hyödyntämistä opetuksessa. Näin varmistettaisiin, että uudet teknologiatuotteet palvelisivat opetusta hyvin, sopisivat muuhun rakenteeseen eivätkä kuormittaisi liikaa tukihenkilöstöä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin onnistuneessa MOBO-hankkeessa saatuja kokemuksia tutkimalla siinä käytettyjä toimintamalleja tietohallinnon näkökulmasta. Tutkimustuloksissa esitetään keinoja, jotka auttavat opettajia ottamaan käyttöön nykytekniikkaa ja kehittämään näin omaa opetustaan.
Tutkimusaineisto muodostui MOBO-hankkeessa mukana olleille henkilöille toteutetuista laadullisista kyselyistä sekä hankkeen tietojärjestelmistä raportoiduista määrällisistä tuloksista. Opettajille suunnatuissa kyselyssä tuli esille tekijöitä, jotka vaikuttavat opetusteknologian käyttöönottoon. Määrällisestä aineistosta ilmenee pilottijärjestelmien käytön suosio, mikä vahvistaa tutkimustulosten luotettavuuden.
Hanke suunniteltiin opettajien kanssa yhteistyössä. Tietohallinnon edustaja toimi siinä asiantuntijana, niin sanottuna opetusteknologia-kummina. Yhteistyö koettiin merkitykselliseksi. Yhdyshenkilön tärkeä tehtävä on varmistaa, että opetuksessa käytettävä teknologia toimii käyttäjiä tyydyttävällä tavalla hankkeen päättymisen jälkeenkin. Yhdyshenkilön tehtävä ei ollut päätoiminen, tärkeintä oli opetuksen kehittämisen arvostaminen ja tehtävien priorisointi. Opetusteknologia-kummin olemassaolo on avain opetus-teknologian käytön edistämiseen ja jatkuvuuteen.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin onnistuneessa MOBO-hankkeessa saatuja kokemuksia tutkimalla siinä käytettyjä toimintamalleja tietohallinnon näkökulmasta. Tutkimustuloksissa esitetään keinoja, jotka auttavat opettajia ottamaan käyttöön nykytekniikkaa ja kehittämään näin omaa opetustaan.
Tutkimusaineisto muodostui MOBO-hankkeessa mukana olleille henkilöille toteutetuista laadullisista kyselyistä sekä hankkeen tietojärjestelmistä raportoiduista määrällisistä tuloksista. Opettajille suunnatuissa kyselyssä tuli esille tekijöitä, jotka vaikuttavat opetusteknologian käyttöönottoon. Määrällisestä aineistosta ilmenee pilottijärjestelmien käytön suosio, mikä vahvistaa tutkimustulosten luotettavuuden.
Hanke suunniteltiin opettajien kanssa yhteistyössä. Tietohallinnon edustaja toimi siinä asiantuntijana, niin sanottuna opetusteknologia-kummina. Yhteistyö koettiin merkitykselliseksi. Yhdyshenkilön tärkeä tehtävä on varmistaa, että opetuksessa käytettävä teknologia toimii käyttäjiä tyydyttävällä tavalla hankkeen päättymisen jälkeenkin. Yhdyshenkilön tehtävä ei ollut päätoiminen, tärkeintä oli opetuksen kehittämisen arvostaminen ja tehtävien priorisointi. Opetusteknologia-kummin olemassaolo on avain opetus-teknologian käytön edistämiseen ja jatkuvuuteen.