Palvelusetelit julkisessa hankinnassa : Case JIK Ky
Kalemaa, Anne-Mari (2012)
Kalemaa, Anne-Mari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101242
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä palvelusetelien mukanaan tuomiin muutoksiin sosiaali- ja terveysalan yrittäjien liiketoiminnassa. Työ toteutettiin JIK Ky:n toimeksiannosta. Tutkimus on tehty paitsi helpottamaan yrittäjiä, myös tuomaan yrittäjien ajatuksia JIK:n tietoon.
Teoriaosuuden alkupuolella käsitellään yleisesti julkista hankintaa, palvelujen markkinointia ja tuotteistamista sekä palveluasumisen ja kotihoidon peruspiirteitä. Loppupuolella taas tarkastellaan palveluseteleitä ja niiden mukanaan tuomia haasteita. Lähdemateriaalina työssä käytettiin vaihtelevasti sosiaali- ja terveysalan ja liiketalouden kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla JIK–alueella palvelusetelituottajiksi hy-väksyttyjä yrittäjiä. Haastatteluihin osallistui sekä kotihoitoa että palveluasumista tarjoavia yrittäjiä.
Haastattelujen perusteella voidaan päätellä, että sosiaali- ja terveysalan yrittäjät ovat pääasiassa tyytyväisiä palveluseteleihin. Usealla yrityksellä on kuitenkin parannettavaa markkinoinnissaan, etenkin jos palvelusetelit luovat alalle nykyistä enemmän kilpailua. Työssä ehdotetaan, että sosiaali- ja terveysalan yrittäjät tuotteistaisivat palvelunsa mahdollisimman selkeästi myyntityön helpottamiseksi. Tuotteistamisen on kuitenkin perustuttava asiakkaan ja yrittäjän väliseen luottamukseen, sillä sosiaali- ja terveysalan palvelut ovat asiakkaalle todella henkilökohtaisia.
Teoriaosuuden alkupuolella käsitellään yleisesti julkista hankintaa, palvelujen markkinointia ja tuotteistamista sekä palveluasumisen ja kotihoidon peruspiirteitä. Loppupuolella taas tarkastellaan palveluseteleitä ja niiden mukanaan tuomia haasteita. Lähdemateriaalina työssä käytettiin vaihtelevasti sosiaali- ja terveysalan ja liiketalouden kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla JIK–alueella palvelusetelituottajiksi hy-väksyttyjä yrittäjiä. Haastatteluihin osallistui sekä kotihoitoa että palveluasumista tarjoavia yrittäjiä.
Haastattelujen perusteella voidaan päätellä, että sosiaali- ja terveysalan yrittäjät ovat pääasiassa tyytyväisiä palveluseteleihin. Usealla yrityksellä on kuitenkin parannettavaa markkinoinnissaan, etenkin jos palvelusetelit luovat alalle nykyistä enemmän kilpailua. Työssä ehdotetaan, että sosiaali- ja terveysalan yrittäjät tuotteistaisivat palvelunsa mahdollisimman selkeästi myyntityön helpottamiseksi. Tuotteistamisen on kuitenkin perustuttava asiakkaan ja yrittäjän väliseen luottamukseen, sillä sosiaali- ja terveysalan palvelut ovat asiakkaalle todella henkilökohtaisia.