"Kyllä sen pitäisi pelittää tiiminä ja olla arjessa kiinni" : moniammatillinen yhteistyö kehitysvammaisen nuoren tukemiseksi peruskoulun päättyessä
Yli-Heikkilä, Outi (2012)
Yli-Heikkilä, Outi
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718646
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena on kehitysvammaisen nuoren siirtymä- eli nivelvaihe peruskoulun päättyessä. Nivelvaihe ei ole vain kahden koulutusasteen välinen taitekohta vaan se on ymmärrettävä pidempänä siirtymävaiheena, jossa nuori asteittain selkiinnyttää suuntautumistaan ja pyrkimyksiään jatko-opintoihin ja ammattiin liittyen sekä harjoittelee itsenäistymistä. Tutkimuksen tarve ja tilaus on tullut Raision kaupungin kehitysvammahuollolta. Toimeksiantaja haluaa kehittää moniammatillista yhteistyötä kehitysvammaisen nuoren tukemiseksi. Pitkällä aikavälillä tavoitteena on luoda eri alojen ammattilaisen välille saumaton yhteistyö, joka parhaiten palvelee nuorta asiakasta ja hänen läheisiään.
Tutkimus on tehty Raision kaupungissa ja mukana on ollut peruskoulu, ammatillinen erityisoppilaitos, terveyspalveluiden kuntoutusyksiköstä kehitysneuvola ja toimeksiantajana hoito- ja hoivapalveluista Raision ja Ruskon yhteistoiminta alueen kehitysvammapalvelut. Tutkimus tehtiin teemahaastattelulla, jonka lisäksi lähetettiin puolistrukturoituja kyselyitä. Haastatteluita tehtiin viisi kappaletta ja kyselyitä palautui viidestä kolme. Mukana tutkimuksessa oli siis yhteensä kahdeksan henkilöä. Tutkimustehtävänä oli selvittää vastaajien käsitys, siitä minkälainen olisi nivelvaiheen tarkoituksenmukainen työnjako mukana olevien toimijoiden kesken, miten yhteisiä työkäytäntöjä voisi kehittää ja minkälaisia konkreettisia ehdotuksia heillä on yhteistyön kehittä-miseksi.
Tutkimuksessa selvisi, että toimijoilla ei ole välttämättä samaa kuvaa nivelvaiheesta. Toimijat katsovat asioita omasta ammatillisesta näkökulmastaan. Tulosten perusteella olisi tärkeää kuvata selkeästi mitä kaikkea nivelvaiheessa tapahtuu ja mitkä ovat kunkin organisaation ja yksikön tehtävät ja vastuut sekä miten prosessi nivelvaiheessa kokonaisuutena etenee. Prosessikuvaus kertoo konkreettisesti kuinka monen eri toimijan työpanosta ja yhteistyötä nivelvaiheessa tarvitaan. Haastatteluissa vastaajat usein korostivat, että kehitysvammahuollolla on kokonaisnäkemys kehitysvammaisen nuoren nivelvaiheesta ja siihen kuuluvista asioista. Tämän perusteella se voisi hyvin organisoida ja toimia yhteistyön kehittämisessä ohjaavassa roolissa yhdessä koulun kanssa. Tutkimuksessa tuli esiin myös konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka liittyivät työnjakoon, avoimempaan tiedonsiirtoon, ohjaukseen ja yhteisiin pelisääntöihin
Tutkimus on tehty Raision kaupungissa ja mukana on ollut peruskoulu, ammatillinen erityisoppilaitos, terveyspalveluiden kuntoutusyksiköstä kehitysneuvola ja toimeksiantajana hoito- ja hoivapalveluista Raision ja Ruskon yhteistoiminta alueen kehitysvammapalvelut. Tutkimus tehtiin teemahaastattelulla, jonka lisäksi lähetettiin puolistrukturoituja kyselyitä. Haastatteluita tehtiin viisi kappaletta ja kyselyitä palautui viidestä kolme. Mukana tutkimuksessa oli siis yhteensä kahdeksan henkilöä. Tutkimustehtävänä oli selvittää vastaajien käsitys, siitä minkälainen olisi nivelvaiheen tarkoituksenmukainen työnjako mukana olevien toimijoiden kesken, miten yhteisiä työkäytäntöjä voisi kehittää ja minkälaisia konkreettisia ehdotuksia heillä on yhteistyön kehittä-miseksi.
Tutkimuksessa selvisi, että toimijoilla ei ole välttämättä samaa kuvaa nivelvaiheesta. Toimijat katsovat asioita omasta ammatillisesta näkökulmastaan. Tulosten perusteella olisi tärkeää kuvata selkeästi mitä kaikkea nivelvaiheessa tapahtuu ja mitkä ovat kunkin organisaation ja yksikön tehtävät ja vastuut sekä miten prosessi nivelvaiheessa kokonaisuutena etenee. Prosessikuvaus kertoo konkreettisesti kuinka monen eri toimijan työpanosta ja yhteistyötä nivelvaiheessa tarvitaan. Haastatteluissa vastaajat usein korostivat, että kehitysvammahuollolla on kokonaisnäkemys kehitysvammaisen nuoren nivelvaiheesta ja siihen kuuluvista asioista. Tämän perusteella se voisi hyvin organisoida ja toimia yhteistyön kehittämisessä ohjaavassa roolissa yhdessä koulun kanssa. Tutkimuksessa tuli esiin myös konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka liittyivät työnjakoon, avoimempaan tiedonsiirtoon, ohjaukseen ja yhteisiin pelisääntöihin