Activity-based costing in cost management : the impact of KONE PSR on sales overhead costs
Tuominen, Anselmi (2012)
Tuominen, Anselmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719766
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kirjoittamisen aikaan Packaged Service Repair (PSR) oli suhteellisen uusi myyntimetodi, jota oltiin ottamassa globaalisti käyttöön KONE varaosamyynnissä ja jonka tarkoituksena oli vähentää myyntiprosessista aiheutuvia yleiskustannuksia tarjoamalla yksinkertainen ja tehokas tapa käsitellä huoltokorjauspyyntöjä asiakkailta. Tämän metodin käyttöönotto tarjosi hyvän tilaisuuden tutkia toimintolaskennan soveltamista käytännössä todenmukaisemman kustannusseurannan saavuttamiseksi, samalla tarkkaillen toimintolaskennan käytännön soveltamisen tehokkuutta tukitoimintoihin liittyvien yleiskustannusten seurannassa.
Työ aloitettiin vertaamalla toimintolaskentaa teoreettisella tasolla perinteiseen kustannuslaskentaan käytännön toteutukseen vaaditun riittävän ymmärtämisen saavuttamiseksi. Toimintolaskentatutkimus pystyttiin tätä ymmärrystä hyödyntämällä sovittamaan moderniin liiketoimintaympäristöön jokapäiväisen liiketoiminnan yhteyteen. Tutkimusta varten kerättiin myyntidataa PSR-myynneistä ja varaosamyynneistä yleensä Etelä-Suomen alueella ja haastateltiin KONE Elevators Finlandin Etelä-Suomen alueen varaosamyynneistä vastaavaa toimihenkilöä. Tätä aineistoa hyödyntämällä oli tarkoitus selvittää PSR-metodin vaikutus käytännön myyntityön kustannuksiin.
Aineiston tutkimus paljasti, että PSR-paketeilla todella on huomattava positiivinen vaikutus myynnistä aiheutuvien yleiskustannusten vähentämisessä ja samanaikaisesti tutkimustulokset paljastivat myös muuta oleellista tietoa liittyen Koneen maayhtiöiden myyntiprosessiin ja käytössä oleviin metodeihin, kuten puutteellisesta myynnin dokumentoinnista johtuvan tuplatyön, joka sinällään jo aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia, mutta myös vaikuttaa negatiivisesti asiakassuhteisiin, kun useampi myyntimies on yhteydessä asiakkaaseen samasta kaupasta ja tarjoaa mahdollisesti vielä eri hintoja. Näitä tuloksia pystyttäisiin tarvittaessa hyödyntämään PSR-metodin käyttöönoton perusteluun muissa Koneen maayhtiöissä.
Työ aloitettiin vertaamalla toimintolaskentaa teoreettisella tasolla perinteiseen kustannuslaskentaan käytännön toteutukseen vaaditun riittävän ymmärtämisen saavuttamiseksi. Toimintolaskentatutkimus pystyttiin tätä ymmärrystä hyödyntämällä sovittamaan moderniin liiketoimintaympäristöön jokapäiväisen liiketoiminnan yhteyteen. Tutkimusta varten kerättiin myyntidataa PSR-myynneistä ja varaosamyynneistä yleensä Etelä-Suomen alueella ja haastateltiin KONE Elevators Finlandin Etelä-Suomen alueen varaosamyynneistä vastaavaa toimihenkilöä. Tätä aineistoa hyödyntämällä oli tarkoitus selvittää PSR-metodin vaikutus käytännön myyntityön kustannuksiin.
Aineiston tutkimus paljasti, että PSR-paketeilla todella on huomattava positiivinen vaikutus myynnistä aiheutuvien yleiskustannusten vähentämisessä ja samanaikaisesti tutkimustulokset paljastivat myös muuta oleellista tietoa liittyen Koneen maayhtiöiden myyntiprosessiin ja käytössä oleviin metodeihin, kuten puutteellisesta myynnin dokumentoinnista johtuvan tuplatyön, joka sinällään jo aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia, mutta myös vaikuttaa negatiivisesti asiakassuhteisiin, kun useampi myyntimies on yhteydessä asiakkaaseen samasta kaupasta ja tarjoaa mahdollisesti vielä eri hintoja. Näitä tuloksia pystyttäisiin tarvittaessa hyödyntämään PSR-metodin käyttöönoton perusteluun muissa Koneen maayhtiöissä.