Kilpailija-analyysi: Helsinki-Tukholma
Lampila, Olli; Kumlin, Filip (2013)
Lampila, Olli
Kumlin, Filip
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301211573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301211573
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Helsingin ja Tukholman välistä kilpailutilannetta matkakohteina. Kilpailija-analyysi pohjautui pääosin vuoden 2011 aikana koottuihin tilastoihin. Kilpailu lähellä toisiaan sijaitsevien kaupunkikohteiden välillä on kovaa ja on tärkeää erottautua kilpailijoista. Lisäksi työn tarkoitus oli selvittää kaupunkien matkailu-strategiat ja markkinointikeinot sekä matkailubrändit.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimivat Michael Porterin luoma malli kilpailija-analyysistä, matkailukohteiden peruselementit, kohteiden saavutettavuus ja matkailukohteiden markkinointi ja brändi. Aineistona tutkimuksessa käytettiin pääosin Helsingin ja Tukholman kaupunkien virallisia matkailutilastoja, jotka ovat laajasti esillä molempien kaupunkien internetsivustoilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat että Tukholma on matkailukohteena selvästi Helsinkiä vetovoimaisempi kaupunki, joka näkyy esimerkiksi turistien ja yöpymisten määrästä kaupungissa. Helsinki ja Tukholma kilpailevat pääosin samoilla markkinoilla ja markki-nointistrategiat ovat hyvin samankaltaisia, joten kansainvälisellä näkyvyydellä ja tunnet-tavuudella on merkittävä vaikutus kaupungin matkailijamääriin. Helsinki tarvitsee lisää kansainvälistä näkyvyyttä lisääviä tapahtumia kuten World Design Capital vuosi 2012, jotta se voi kilpailla Skandinavian pääkaupungin eli Tukholman kanssa samalla tasolla.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimivat Michael Porterin luoma malli kilpailija-analyysistä, matkailukohteiden peruselementit, kohteiden saavutettavuus ja matkailukohteiden markkinointi ja brändi. Aineistona tutkimuksessa käytettiin pääosin Helsingin ja Tukholman kaupunkien virallisia matkailutilastoja, jotka ovat laajasti esillä molempien kaupunkien internetsivustoilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat että Tukholma on matkailukohteena selvästi Helsinkiä vetovoimaisempi kaupunki, joka näkyy esimerkiksi turistien ja yöpymisten määrästä kaupungissa. Helsinki ja Tukholma kilpailevat pääosin samoilla markkinoilla ja markki-nointistrategiat ovat hyvin samankaltaisia, joten kansainvälisellä näkyvyydellä ja tunnet-tavuudella on merkittävä vaikutus kaupungin matkailijamääriin. Helsinki tarvitsee lisää kansainvälistä näkyvyyttä lisääviä tapahtumia kuten World Design Capital vuosi 2012, jotta se voi kilpailla Skandinavian pääkaupungin eli Tukholman kanssa samalla tasolla.