Työ- ja esimiestyytyväisyys yrityksessä X
Taponen, Veera-Maria (2013)
Taponen, Veera-Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301211583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301211583
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on tämän päivän tietoyhteiskunnassa keskeinen yrityksen kilpailutekijä. Työhyvinvoinnin avulla voidaan vähentää sairauspoissaoloja ja vaikuttaa siten yrityksen kustannustehokkuuteen ja sitä kautta yrityksen kannattavuuteen. Työhyvinvoinnin avulla saavutetaan toiminnan parempaa laatua ja asiakastyytyväisyyden nousua ja edelleen kilpailukykyä. Innostuneen ja tehokkaan työn taustalla on aina työhönsä tyytyväinen ja hyvinvoiva henkilöstö. Hyvinvoivassa työyhteisössä osaaminen lisääntyy ja koko organisaation oppiminen paranee, minkä seurauksena syntyy innovaatioita ja mahdollisesti myös uusia palveluja ja tuotteita. Ne mahdollistavat pysyvän kilpailuedun.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on globaali IT- palveluyritys, joka toimii yli 40 eri maassa ja työllistää noin 72 000 henkilöä. Kohdeyrityksen Suomen maayhtiö on viime vuosien aikana kokenut paljon muutoksia useiden yritysostojen ja fuusioitumisten myötä. Lisäksi viimeaikoina toimintaan on vaikuttanut YT-neuvottelut, tuleva organisaatiomuutos sekä jälleen omistajan vaihtuminen. Lisäksi teknologian kehitys, työntekijöiden maantieteellinen hajaantuneisuus ja etätyön mahdollisuus ovat omiaan vaikuttamaan yrityksen toimintaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yritys X:ssä toimivan HRM-järjestelmien asiakastuessa toimivan tiimin työtyytyväisyyden ja esimiestyytyväisyyden nykytila. Tarkoituksena oli löytää työ- ja esimiestyytyväisyydelle kehittämiskohteita ja – ehdotuksia, jotka toimivat käytännön työvälineenä tiimin esimiehelle.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi työtyytyväisyyttä ja esimiestyötä käsittelevä kirjallisuus ja teoriat. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, jossa tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 76 %:a. Yhteenveto tutkimustuloksista esitettiin myös kohdetiimille ja sen esimiehelle.
Tutkimustuloksista selvisi, että kohdetiimi on melko tyytyväinen työhönsä ja esimiehen toimintaan. Työn parhaina asioina pidettiin työskentelyä asiakkaiden kanssa, asiakkaiden tyytyväisyyttä, työn monipuolisuutta ja mahdollisuutta oppia uutta. Esimies sai tutkimuksen mukaan eniten kiitosta palautteen antamisesta, kannustamisesta, joustavuudesta sekä ymmärtäväisyydestä ja kuuntelemisesta.
Tutkimuksesta selvinneet suurimmat kehityskohteet liittyivät yhteisiin palaverikäytäntöihin, joita toivottiin lisää. Muita tutkimuksesta ilmenneitä kehittämiskohteita oli koulutuksen lisääminen, joka mahdollistaisi tasapuolisemman työnjaon. Tutkimuksesta ilmeni, että esimieheltä toivottiin enemmän läsnäoloa ja yhteydenpitoa sekä hallinnollisten ohjeiden ja toimintatapojen selkeyttämistä ja asioista ajan tasalla pitämistä.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on globaali IT- palveluyritys, joka toimii yli 40 eri maassa ja työllistää noin 72 000 henkilöä. Kohdeyrityksen Suomen maayhtiö on viime vuosien aikana kokenut paljon muutoksia useiden yritysostojen ja fuusioitumisten myötä. Lisäksi viimeaikoina toimintaan on vaikuttanut YT-neuvottelut, tuleva organisaatiomuutos sekä jälleen omistajan vaihtuminen. Lisäksi teknologian kehitys, työntekijöiden maantieteellinen hajaantuneisuus ja etätyön mahdollisuus ovat omiaan vaikuttamaan yrityksen toimintaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yritys X:ssä toimivan HRM-järjestelmien asiakastuessa toimivan tiimin työtyytyväisyyden ja esimiestyytyväisyyden nykytila. Tarkoituksena oli löytää työ- ja esimiestyytyväisyydelle kehittämiskohteita ja – ehdotuksia, jotka toimivat käytännön työvälineenä tiimin esimiehelle.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi työtyytyväisyyttä ja esimiestyötä käsittelevä kirjallisuus ja teoriat. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, jossa tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 76 %:a. Yhteenveto tutkimustuloksista esitettiin myös kohdetiimille ja sen esimiehelle.
Tutkimustuloksista selvisi, että kohdetiimi on melko tyytyväinen työhönsä ja esimiehen toimintaan. Työn parhaina asioina pidettiin työskentelyä asiakkaiden kanssa, asiakkaiden tyytyväisyyttä, työn monipuolisuutta ja mahdollisuutta oppia uutta. Esimies sai tutkimuksen mukaan eniten kiitosta palautteen antamisesta, kannustamisesta, joustavuudesta sekä ymmärtäväisyydestä ja kuuntelemisesta.
Tutkimuksesta selvinneet suurimmat kehityskohteet liittyivät yhteisiin palaverikäytäntöihin, joita toivottiin lisää. Muita tutkimuksesta ilmenneitä kehittämiskohteita oli koulutuksen lisääminen, joka mahdollistaisi tasapuolisemman työnjaon. Tutkimuksesta ilmeni, että esimieheltä toivottiin enemmän läsnäoloa ja yhteydenpitoa sekä hallinnollisten ohjeiden ja toimintatapojen selkeyttämistä ja asioista ajan tasalla pitämistä.