Towards Better Stakeholder Engagement in Social Media : Analyzing Metso Corporation’s followers on Twitter
Hoskonen, Hilla (2012)
Hoskonen, Hilla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301241677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301241677
Tiivistelmä
Verkkoviestinnän seuraajien sitouttaminen on nykypäivän liike-elämässä elintärkeää. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Metso Oyj:n konserniviestintä, jonka tarkoituksena oli käsitellä
tarvetta kasvattaa sitoutumisen astetta konsernitason Twitter-tilin seuraajien eli erinäisten sidosryhmien edustajien kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, ketkä seuraavat Metso konsernia Twitterissä. Mitä enemmän Metsolla on tietoa Twitter-seuraajista, sitä enemmän sillä on näkemystä siitä, mihin suuntaan Twitter-viestintää tulisi kehittää. Viestinnän kehittäminen vastaavasti johtaa sidosryhmien ja yrityksen välisen sitoutumisen paranemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin neljässä vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa erilaisia Twitter-seuraajien analysointityökaluja tutkittiin internetissä ja arvioitiin niiden soveltuvuutta tutkimukseen ja Metson imagoon. Seuraavassa vaiheessa luotiin ja toteutettiin seuraajille suunnattu verkkokysely sekä
selvitettiin seuraajien maantieteellinen sijainti. Kolmannessa vaiheessa toteutettiin kuukauden mittainen seurantatutkimus Twitter-seuraajien määrästä (toukokuu 2012). Viimeinen vaihe sisälsi tutkimusaineiston analysointia aiemmin sovitulla työkalulla, ja sen käsittelyä Excel-ohjelmalla.
Tuloksista käy ilmi, että suurin osa Metson Twitter-tilin seuraajista on ammattilaisia tai yrityksia, jotka työskentelevät tietyllä alalla tai omaavat erityistä kiinnostusta jotakin Metson liiketoimintaalaa kohtaan. Seuraajissa on myos median, markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia. Mieluisinta viestintää heille joukkona olisivat konserni-tason päivitykset yrityksen tilasta sekä erityisen, liiketoiminta-alakohtaisen informaation jakaminen. Tuloksista päätellen kyseiset tahot seuraavat Metsoa, koska heillä on yhteisiä kiinnostuksen kohteita. Voidaan todeta, että Metson konsernitason Twitter-tilin twiiteille on kysyntää, ja Metsolle on kannattavaa ylläpitää liiketoimintaalakohtaisia Twitter-tilejä konserni-tason tilin tukena. Tulevissa tutkimuksissa Metso voi verrata
tuloksia opinnäytetyössä esitettyihin ja varmistaa jatkuvan kehityksen sekä hyvän sidosryhmäsitouttamisen myös jatkossa.
tarvetta kasvattaa sitoutumisen astetta konsernitason Twitter-tilin seuraajien eli erinäisten sidosryhmien edustajien kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, ketkä seuraavat Metso konsernia Twitterissä. Mitä enemmän Metsolla on tietoa Twitter-seuraajista, sitä enemmän sillä on näkemystä siitä, mihin suuntaan Twitter-viestintää tulisi kehittää. Viestinnän kehittäminen vastaavasti johtaa sidosryhmien ja yrityksen välisen sitoutumisen paranemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin neljässä vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa erilaisia Twitter-seuraajien analysointityökaluja tutkittiin internetissä ja arvioitiin niiden soveltuvuutta tutkimukseen ja Metson imagoon. Seuraavassa vaiheessa luotiin ja toteutettiin seuraajille suunnattu verkkokysely sekä
selvitettiin seuraajien maantieteellinen sijainti. Kolmannessa vaiheessa toteutettiin kuukauden mittainen seurantatutkimus Twitter-seuraajien määrästä (toukokuu 2012). Viimeinen vaihe sisälsi tutkimusaineiston analysointia aiemmin sovitulla työkalulla, ja sen käsittelyä Excel-ohjelmalla.
Tuloksista käy ilmi, että suurin osa Metson Twitter-tilin seuraajista on ammattilaisia tai yrityksia, jotka työskentelevät tietyllä alalla tai omaavat erityistä kiinnostusta jotakin Metson liiketoimintaalaa kohtaan. Seuraajissa on myos median, markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia. Mieluisinta viestintää heille joukkona olisivat konserni-tason päivitykset yrityksen tilasta sekä erityisen, liiketoiminta-alakohtaisen informaation jakaminen. Tuloksista päätellen kyseiset tahot seuraavat Metsoa, koska heillä on yhteisiä kiinnostuksen kohteita. Voidaan todeta, että Metson konsernitason Twitter-tilin twiiteille on kysyntää, ja Metsolle on kannattavaa ylläpitää liiketoimintaalakohtaisia Twitter-tilejä konserni-tason tilin tukena. Tulevissa tutkimuksissa Metso voi verrata
tuloksia opinnäytetyössä esitettyihin ja varmistaa jatkuvan kehityksen sekä hyvän sidosryhmäsitouttamisen myös jatkossa.