Matvaruhandel på Internet
Repo, Robin (2013)
Repo, Robin
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281771
Tiivistelmä
Denna studie analyserar UTAUT modellens anpassbarhet till analys av matvaruhandel på internet i en konsumentkontext och strävar efter att diskutera användningen av internet matvaruhandeln i Finland. Varför har denna del av internet handeln inte växt i samma takt som andra branscher? Vad är det som starkast påverkar konsumenters acceptans av matvaruhandel via internet? Studien riktade sig till unga studeranden (Generation-Y) och analyserade vilka faktorer som starkast påverkar deras avsikt att handla mat på internet. Ett sekundärt mål var även att analysera sannolikheten för målgruppens acceptans av matvaruhandel på internet. Data samlades in genom enkäter och analyserades med hjälp av programmet SmartPLS. Modellen förklarade 26,4% av variansen i konsumenternas avsikt att handla mat på internet samt 15% av själva användningen, faktorerna Performance Expectancy (EE) samt Effort Expectancy (EE) stod för majoriteten av denna varians. Effort Expectancy’s (EE) påverkan på avsikten att handla mat på internet bevisades även vara beroende av konsumenternas kön, faktorn var mer signifikant hos män. Det upptäcktes även att målgruppen hade en relativt negativ inställning till matvaruhandel på internet och att servicens största styrkor låg hos en ökad flexibilitet och effektivitet för konsumenten medan servicens pris samt minskad fysisk kontakt med produkten sågs som svagheter. Till slut framfördes behovet av en ny modell i fortsatta studier för att förklara en större andel av variansen inom målgruppen. This study analyzes the UTAUT models applicability to measuring acceptance of internet grocery shopping in a consumer context, and aims to discuss consumer behavior in Finland with regards to this field. Why has internet grocery shopping not grown with the same speed as other markets, which factors have the strongest impact on the acceptance of internet grocery shopping? The study was directed at young students within Generation-Y and discusses the factors behind their intention to shop groceries on the internet, and the relation between this intention and the use itself, a secondary goal was to assess the likelihood for Generation-Y to accept the service. Data was collected using the survey method and analyzed in SmartPLS. The model was slightly modified to fit the context and managed to predict 26,4% of the variance in behavioral intention (BI) and 15% of the variance in use. Performance Expectancy (PE) and Effort Expectancy (EE) arose as the strongest predicting factors, and moderating effect of gender was also observed for the Effort Expectancy (EE) factor. A generally negative view of the service was noted within the survey population and the potential increase in everyday flexibility and effectiveness were seen as its biggest strengths, while price and the lack of physical product contact were seen as weaknesses. Lastly the creation of a new model was suggested in order to explain a larger part of the variance in user intention and use.