"Ei kaikille kaikkee, mutta joillekin jotain" : tutkimus kolmen turkulaisen dj-klubin imagosta, markkinoinnista ja asiakkaista
Kemppainen, Anni (2009)
Kemppainen, Anni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026709
Tiivistelmä
Opinnäytteessä tutkittiin turkulaisia dj-vetoisia klubeja kolmen esimerkkiklubin avulla. Tavoite oli saada selville, miten dj:t markkinoivat klubejaan ja millaisia mielikuvia he pyrkivät luomaan niistä, sekä sitä, miten markkinointi ja mielikuvat saavuttavat asiakkaat.
Dj-klubikulttuuri on elinvoimainen ja jatkuvasti kehittyvä yöelämän muoto niin Turussa kuin muissakin Suomen kaupungeissa. Aihetta ei kuitenkaan ole ennen tutkittu mielikuvanäkökulmasta.
Työtä varten haastateltiin esimerkkiklubeja järjestäviä dj:tä ja suomalaisen dj-klubikulttuurin syntyyn vahvasti vaikuttanutta pitkän linjan turkulaista dj:tä. Li-säksi aktiivisten klubikävijöiden mielikuvia kartoitettiin kyselylomakkeella.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että mielikuvat ovat yleisesti melko positiivisia ja näinollen vastaavat dj:den pyrkimyksiä. Markkinointiin ja kohderyhmäajatteluun olisi kuitenkin panostettava enemmän.
Dj-klubikulttuuri on elinvoimainen ja jatkuvasti kehittyvä yöelämän muoto niin Turussa kuin muissakin Suomen kaupungeissa. Aihetta ei kuitenkaan ole ennen tutkittu mielikuvanäkökulmasta.
Työtä varten haastateltiin esimerkkiklubeja järjestäviä dj:tä ja suomalaisen dj-klubikulttuurin syntyyn vahvasti vaikuttanutta pitkän linjan turkulaista dj:tä. Li-säksi aktiivisten klubikävijöiden mielikuvia kartoitettiin kyselylomakkeella.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että mielikuvat ovat yleisesti melko positiivisia ja näinollen vastaavat dj:den pyrkimyksiä. Markkinointiin ja kohderyhmäajatteluun olisi kuitenkin panostettava enemmän.