Suvaitsevaisuuskasvatusta draamatyöpajassa
Goman, Outi; Lindgren, Hanna; Ahmad, Laura (2013)
Goman, Outi
Lindgren, Hanna
Ahmad, Laura
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311909
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on edistää nuorten suvaitse-vaisuutta. Menetelmänä käytimme draamakasvatusta. Suunnittelimme ja toteutimme suvaitsevai-suutta edistävän draamatyöpajan, johon osallistui erään alakoulun yksi kuudes luokka. Draama-työpaja toteutettiin lokakuussa 2012. Suvaitsevaisuuskasvatuksemme tärkeimmät osa-alueet oli-vat kaikkien ihmisten samanlaisuuksien korostaminen, osallistujien asenteiden ja ennakkoluulojen huomaaminen ja niihin vaikuttaminen sekä toisen asemaan asettumisen harjoitteleminen.
Suomi kansainvälistyy ja muuttuu koko ajan monikulttuurisemmaksi. Viime aikoina asenneilmapii-ri on kiristynyt ja esimerkiksi keskustelu maahanmuutosta eri medioissa on ollut negatiivissävyt-teistä. Muun muassa näistä lähtökohdista koemme suvaitsevaisuuskasvatuksen tärkeäksi ja ajankohtaiseksi aiheeksi yhteiskunnassamme.
Opinnäytetyömme tietoperusta koostuu suvaitsevaisuuskasvatuksen tavoitteista ja sisällöistä, draamakasvatuksesta menetelmänä sekä nuorista oppijina ja kohderyhmänä. Näihin aiheisiin pe-rehtyessämme hyödynsimme monipuolisesti alan kirjallisuutta, johon myös toimintamme suunnit-telu perustui. Draamatyöpajamme sisälsi viisi toimintakertaa, jotka olivat kestoltaan noin kaksi tuntia. Toimintakerrat koostuivat erilaisista draamaharjoitteista, lyhytelokuvien toteuttamisesta pienryhmissä ja reflektoivista yhteiskeskusteluista.
Draamatyöpajamme päätavoitteen eli suvaitsevaisuuden edistymisen arviointi perustui omaan havainnointiimme ja osallistujien itsearviointiin. Suurin osa osallistujista kertoi olevansa ainakin jonkin verran suvaitsevaisempi draamatyöpajan jälkeen. Totesimme, että draama soveltuu hyvin suvaitsevaisuuskasvatuksen menetelmäksi nuorille. Pitkäkestoisemmalla toiminnalla nuorten su-vaitsevaisuutta olisi ehkä voitu edistää enemmän, koska suvaitsevaisuuden edistyminen on pitkä prosessi. Opinnäytetyömme liitteenä on kirjallinen opas draamatyöpajamme toteuttamiseen, jota kaikki voivat vapaasti hyödyntää (LIITE 4).
Suomi kansainvälistyy ja muuttuu koko ajan monikulttuurisemmaksi. Viime aikoina asenneilmapii-ri on kiristynyt ja esimerkiksi keskustelu maahanmuutosta eri medioissa on ollut negatiivissävyt-teistä. Muun muassa näistä lähtökohdista koemme suvaitsevaisuuskasvatuksen tärkeäksi ja ajankohtaiseksi aiheeksi yhteiskunnassamme.
Opinnäytetyömme tietoperusta koostuu suvaitsevaisuuskasvatuksen tavoitteista ja sisällöistä, draamakasvatuksesta menetelmänä sekä nuorista oppijina ja kohderyhmänä. Näihin aiheisiin pe-rehtyessämme hyödynsimme monipuolisesti alan kirjallisuutta, johon myös toimintamme suunnit-telu perustui. Draamatyöpajamme sisälsi viisi toimintakertaa, jotka olivat kestoltaan noin kaksi tuntia. Toimintakerrat koostuivat erilaisista draamaharjoitteista, lyhytelokuvien toteuttamisesta pienryhmissä ja reflektoivista yhteiskeskusteluista.
Draamatyöpajamme päätavoitteen eli suvaitsevaisuuden edistymisen arviointi perustui omaan havainnointiimme ja osallistujien itsearviointiin. Suurin osa osallistujista kertoi olevansa ainakin jonkin verran suvaitsevaisempi draamatyöpajan jälkeen. Totesimme, että draama soveltuu hyvin suvaitsevaisuuskasvatuksen menetelmäksi nuorille. Pitkäkestoisemmalla toiminnalla nuorten su-vaitsevaisuutta olisi ehkä voitu edistää enemmän, koska suvaitsevaisuuden edistyminen on pitkä prosessi. Opinnäytetyömme liitteenä on kirjallinen opas draamatyöpajamme toteuttamiseen, jota kaikki voivat vapaasti hyödyntää (LIITE 4).