UNELMA PIENTALOSTA - TAPAUS CALLA TALO -TALOKIRJA
Miikkulainen, Tiina (2013)
Miikkulainen, Tiina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302011951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302011951
Tiivistelmä
Pientalojen yleisin rakennustapa Suomessa pohjautuu talopakettitoimitukseen. Tällä hetkellä talopakettien osuus pientaloista on noin 70 % määrän kasvaessa tasaisesti. Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa valotetaan niitä taustoja, joiden keskellä käytännön talopakettikauppa tapahtuu. Työssä selvitetään myös millaisten vaiheiden kautta on tultu tämän päivän rakentamiseen, keitä ovat asiakkaat, sekä mihin tarpeeseen ja millä keinoin talokirjalla halutaan vastata.
Calla Talo on yksi uusista markkinoille tulleista talovalmistajista. Kyseistä tuotemerkkiä myydään K-Rauta Naumasen toimipisteissä Itä-Suomen alueella. Talopakettimyynnin tueksi haluttiin laatia talokirja, joka sisältää paitsi talojen pohjaratkaisut ja ulkonäön, myös viittauksen sisustuksellisiin asioihin ja erottuisi kilpailijoiden laajasta tarjonnasta. Pääpaino opinnäytetyössä oli talokirjan suunnitteluun ja konkreettiseen toteutukseen osallistuminen, joka sisälsi mm. ideointia, valokuvaamista, kuvien valintaa ja käsittelyä sekä yhteistyötä mainostoimiston kanssa. Prosessi kesti vuoden 2012 keväästä vuodenvaihteeseen saakka.
Lopputuloksena syntyi Calla Talon ensimmäinen talokirja. Yksi tärkeimmistä henkilökohtaisista tavoitteista oli saada elämän arki ja tunnelma näkymään kuvamateriaalissa.
Calla Talo on yksi uusista markkinoille tulleista talovalmistajista. Kyseistä tuotemerkkiä myydään K-Rauta Naumasen toimipisteissä Itä-Suomen alueella. Talopakettimyynnin tueksi haluttiin laatia talokirja, joka sisältää paitsi talojen pohjaratkaisut ja ulkonäön, myös viittauksen sisustuksellisiin asioihin ja erottuisi kilpailijoiden laajasta tarjonnasta. Pääpaino opinnäytetyössä oli talokirjan suunnitteluun ja konkreettiseen toteutukseen osallistuminen, joka sisälsi mm. ideointia, valokuvaamista, kuvien valintaa ja käsittelyä sekä yhteistyötä mainostoimiston kanssa. Prosessi kesti vuoden 2012 keväästä vuodenvaihteeseen saakka.
Lopputuloksena syntyi Calla Talon ensimmäinen talokirja. Yksi tärkeimmistä henkilökohtaisista tavoitteista oli saada elämän arki ja tunnelma näkymään kuvamateriaalissa.