"Kaverikin tykkää, mieki alan tykkäämään" Facebookin käyttö markkinoinnin apuvälineenä, case Amarillo Rovaniemi
Pallari, Anne (2013)
Pallari, Anne
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302031993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302031993
Tiivistelmä
Internet teki läpimurtonsa 1990-luvulla maailmanlaajuisesti. Vuosituhannen vaihteessa tapahtui elektronisen kaupankäynnin läpimurto verkkokauppojen muodossa. ”Internet on monimuotoinen mukautuva järjestelmä jatkuvassa muutoksessa”. Sosiaalinen media tuli internetiin jäädäkseen 2000-luvun alkupuolella. Sosiaalisen median laajempi suosio alkoi vuonna 2004 Mark Zuckerbergin Facebook keksinnöllä. Facebookista on tullut sosiaalisen median suosituin väline 526 miljoonalla päivittäisellä käyttäjällään (09/2012).
Opinnäytetyön tavoitteena on löytää apuvälineitä ja avata silmiä sille, miten mara-alan yritys lähtee jatkossa kehittämään markkinointiaan Facebookin avulla asiakkailleen. Tarkastelun lähtökohtana on asiakas, mutta myös tämän hetken toiminta, mitä ravintola Amarillo on Facebookissa juuri nyt. Työ koostuu tietoperustasta, toimintaympäristön havainnoinnista sekä lähtötila-analyysistä, teemahaastatteluista, joista muodostuu opinnäytetyön tulos uusien sovellutuksien kautta. Teemahaastatteluista saatu tulos osoitti, että Amarillon Facebook-sivustolla tehdään jo paljon hyviä asioita. Opinnäytetyön empiirinen aineisto, havainnointi ja teemahaastattelut tuottivat Amarillolle laadukasta aineistoa Facebook-sivuston kehittämiseen.
Työn havainnoinnissa Amarillon Facebook-sivun päivittäjien ja teemahaastatteluissa Amarillon kanta-asiakkaiden vastaukset olivat hyvin samansuuntaisia Amarillon Facebook-sivun kehittämisestä. Kuvien lisääminen sekä päivitysten henkilökohtaisuus nousivat tärkeimmiksi kehityskohteiksi sivustolla. Päivittäjiltä vastauksissa korostuivat Facebook-sivuston päivittämisen säännöllisyys ja tapahtumakutsut sekä tykkääjäkilpailut eri teemoilla. Kanta-asiakkaiden mukaan Amarillon Facebook-sivun kehityskohteita olivat; ruoka- ja lounaslista esillä paremmin, lapsiperheiden huomiointi sekä etuja toivottiin enemmän.
Opinnäytetyön tavoitteena on löytää apuvälineitä ja avata silmiä sille, miten mara-alan yritys lähtee jatkossa kehittämään markkinointiaan Facebookin avulla asiakkailleen. Tarkastelun lähtökohtana on asiakas, mutta myös tämän hetken toiminta, mitä ravintola Amarillo on Facebookissa juuri nyt. Työ koostuu tietoperustasta, toimintaympäristön havainnoinnista sekä lähtötila-analyysistä, teemahaastatteluista, joista muodostuu opinnäytetyön tulos uusien sovellutuksien kautta. Teemahaastatteluista saatu tulos osoitti, että Amarillon Facebook-sivustolla tehdään jo paljon hyviä asioita. Opinnäytetyön empiirinen aineisto, havainnointi ja teemahaastattelut tuottivat Amarillolle laadukasta aineistoa Facebook-sivuston kehittämiseen.
Työn havainnoinnissa Amarillon Facebook-sivun päivittäjien ja teemahaastatteluissa Amarillon kanta-asiakkaiden vastaukset olivat hyvin samansuuntaisia Amarillon Facebook-sivun kehittämisestä. Kuvien lisääminen sekä päivitysten henkilökohtaisuus nousivat tärkeimmiksi kehityskohteiksi sivustolla. Päivittäjiltä vastauksissa korostuivat Facebook-sivuston päivittämisen säännöllisyys ja tapahtumakutsut sekä tykkääjäkilpailut eri teemoilla. Kanta-asiakkaiden mukaan Amarillon Facebook-sivun kehityskohteita olivat; ruoka- ja lounaslista esillä paremmin, lapsiperheiden huomiointi sekä etuja toivottiin enemmän.