Kehityskeskustelumallin laatiminen kauneusalan yritykselle
Ukkonen, Tiina; Hurri, Jenni (2012)
Ukkonen, Tiina
Hurri, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311895
Tiivistelmä
Kehityskeskustelusta käytetään useaa nimeä, kuten suunnittelu-, tavoite- ja tuloskeskustelu. Näillä kaikilla keskusteluilla on muutamia eroavaisuuksia. Esimerkiksi kehityskeskustelu käydään yhdessä esimiehen ja alaisen välillä. Siinä alaisella ja esimiehellä on arvokas tilaisuus käydä yhdessä läpi työhön liittyviä asioita rauhallisessa ja häiriöttömässä tilassa. Keskustelun tulisi lisätä vuorovaikutusta eri osapuolien välillä ja näin parantaa työtyytyväisyyttä, motivaatiota ja luottamusta. Kehityskeskustelusta tulisi olla hyötyä sekä alaiselle, esimiehelle että yritykselle. Kehityskeskusteluihin on nykyään saatavissa paljon ohjeita, mutta ne ovat pääasiassa esimiehelle suunnattuja.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kehityskeskustelumalli kauneusalalla toimivalle yritykselle. Kehityskeskustelut suunnitellaan käyttöönotettavaksi jokaisessa myymälässä Suomessa. Niistä tulisi työväline sekä toimitusjohtajan, myymäläpäälliköiden sekä myyjien väliseen vuorovaikutukseen, jonka avulla toivotaan yrityksen hyötyvän esimerkiksi strategian näkökulmasta, sekä lisätä henkilöstön sitoutumista ja yhteenkuuluvuutta. Opinnäytteen toimeksianto tuli yri-tykseltä, koska sillä ei ollut havaittu olevan kehityskeskustelumallia.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen yksilöhaastattelu. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää, onko yrityksessä henkilöstön mielestä toimiva kehityskeskustelumalli, onko kehitys-keskusteluille tarvetta ja millaisia kehityskeskusteluja toivotaan. Kysymyksissä kysytään myös edellisen työpaikan toimintatapoja. Kysymykset testattiin ensin yhdellä työntekijällä. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kahdeksaa työntekijää neljässä myymälässä pääkaupunkiseudulla. Haastateltaviin kuului myös myymäläpäällikkö sekä toimitusjohtaja, joka on koko ajan läheisesti myymälöiden toiminnassa mukana.
Tulosten pohjalta voidaan vetää johtopäätös, jonka perusteella kehityskeskustelumallin ottamista mukaan yrityksen jokapäiväiseen arkeen voidaan pitää kannattavana. Kehityskeskustelumalliin laadittiin myös lomake, joka toimii runkona tuleville keskusteluille. Keskustelujen sadosta poimitaan kehittämisideat ja ne kootaan yhteenvedoksi yritykselle. Keskustelumallin avulla voitaisiin seurata vuosittaisia tavoitteita. Keskustelujen sisällöstä toivottiin monin tasoin kattavaa. Kehityskeskusteluissa tultaisiin käymään läpi muun muassa omasta työnkuvasta kertomista, kehitysideoita, työviihtyvyyttä, oman työpäivän hahmottamista sekä luodaan tavoitteita seuraavalle kaudelle. Seuraavan vuoden tavoitteena on myös seurata miten on yhteiset suunnitelmat toteutuneet suunnitelman avulla. Yrityksen saamat hyödyt keskusteluista tulisivat näkymään pitkällä aikavälillä esimerkiksi henkilöstön pitkäaikaisena sitoutumisena, sekä myyjien motivaation kasvuna.
Kehityskeskustelumallia tukemaan valmisteltiin kauneusalan yritykselle kehityskeskustelulomake, jota käytetään ohjaavana keskustelujen apuna. Kehityskeskustelujen nykytilaa yrityksessä voidaan haastattelujen perusteella heikkona. Säännöllisyyttä, tavoitteita ja palautteen jakamista toivotaan kummaltakin osapuolelta, näihin päästään ottamalla käyttöön säännöllinen ja tasapuolinen kehityskeskustelumalli kaikille osapuolille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kehityskeskustelumalli kauneusalalla toimivalle yritykselle. Kehityskeskustelut suunnitellaan käyttöönotettavaksi jokaisessa myymälässä Suomessa. Niistä tulisi työväline sekä toimitusjohtajan, myymäläpäälliköiden sekä myyjien väliseen vuorovaikutukseen, jonka avulla toivotaan yrityksen hyötyvän esimerkiksi strategian näkökulmasta, sekä lisätä henkilöstön sitoutumista ja yhteenkuuluvuutta. Opinnäytteen toimeksianto tuli yri-tykseltä, koska sillä ei ollut havaittu olevan kehityskeskustelumallia.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen yksilöhaastattelu. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää, onko yrityksessä henkilöstön mielestä toimiva kehityskeskustelumalli, onko kehitys-keskusteluille tarvetta ja millaisia kehityskeskusteluja toivotaan. Kysymyksissä kysytään myös edellisen työpaikan toimintatapoja. Kysymykset testattiin ensin yhdellä työntekijällä. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kahdeksaa työntekijää neljässä myymälässä pääkaupunkiseudulla. Haastateltaviin kuului myös myymäläpäällikkö sekä toimitusjohtaja, joka on koko ajan läheisesti myymälöiden toiminnassa mukana.
Tulosten pohjalta voidaan vetää johtopäätös, jonka perusteella kehityskeskustelumallin ottamista mukaan yrityksen jokapäiväiseen arkeen voidaan pitää kannattavana. Kehityskeskustelumalliin laadittiin myös lomake, joka toimii runkona tuleville keskusteluille. Keskustelujen sadosta poimitaan kehittämisideat ja ne kootaan yhteenvedoksi yritykselle. Keskustelumallin avulla voitaisiin seurata vuosittaisia tavoitteita. Keskustelujen sisällöstä toivottiin monin tasoin kattavaa. Kehityskeskusteluissa tultaisiin käymään läpi muun muassa omasta työnkuvasta kertomista, kehitysideoita, työviihtyvyyttä, oman työpäivän hahmottamista sekä luodaan tavoitteita seuraavalle kaudelle. Seuraavan vuoden tavoitteena on myös seurata miten on yhteiset suunnitelmat toteutuneet suunnitelman avulla. Yrityksen saamat hyödyt keskusteluista tulisivat näkymään pitkällä aikavälillä esimerkiksi henkilöstön pitkäaikaisena sitoutumisena, sekä myyjien motivaation kasvuna.
Kehityskeskustelumallia tukemaan valmisteltiin kauneusalan yritykselle kehityskeskustelulomake, jota käytetään ohjaavana keskustelujen apuna. Kehityskeskustelujen nykytilaa yrityksessä voidaan haastattelujen perusteella heikkona. Säännöllisyyttä, tavoitteita ja palautteen jakamista toivotaan kummaltakin osapuolelta, näihin päästään ottamalla käyttöön säännöllinen ja tasapuolinen kehityskeskustelumalli kaikille osapuolille.