Koettu turvattomuus liikenteessä
Tuomi, Riikka (2013)
Tuomi, Riikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302062101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302062101
Tiivistelmä
Suomen kunnat on velvoitettu tekemään suunnitelmallista liikenneturvallisuustyötä. Liikenneturvallisuustyön pohjaksi on laadittu alueellisia liikenneturvallisuussuunnitelmia. Suunnitelmien laadinta aloitetaan liikenneturvallisuustilanteen kartoittamisella. Siinä yhtenä osana voidaan käyttää alueellisia liikenneturvallisuuskyselyjä, joihin kerätään mielipiteitä alueen asukkailta liikenneturvallisuuden tilasta.
Tässä tutkielmassa on arvioitu Kainuun maakunnassa ja Hämeenlinnan seutukunnalla tehtyjen kyselyjen vastauksia koetun liikenneturvallisuuden tilasta ja syväanalyysia on tehty koetun turvallisuuden osion vapaamuotoisten vastausten osalta. Työssä on myös selvitetty alueellisia eroja koetun turvallisuuden kokemisesta. Menetelminä on käytetty kirjallisuustutkimusta sekä analysoitu kyselyvastauksia.
Työssä arvioitiin henkilöiden kokemaa liikenneturvallisuuden tilaa pääasiallisesti käyttämänsä kulkumuodon osalta. Yleisesti noin viidennes vastaajista kokee oman kulkutapansa liikenneturvallisuuden tilan huonoksi.
Turvattomimpina liikkujaryhminä pidettiin Kainuussa koululaisten ryhmää. Hämeenlinnan seutukunnalla arvioitiin liikuntaesteisten ja koululaisten ryhmät turvattomimmiksi liikenteessä.
Valtakunnallisten onnettomuustilastojen mukaan mopoilijoiden onnettomuusriski liikenteessä on mopoikäisillä (15–17-vuotiaat) suuri. Näissä aineistoissa mopoilijoiden turvallisuudesta eivät olleet huolissaan mopoilijat eivätkä juuri muutkaan ryhmät.
Tutkielmaan valittiin tarkoituksellisesti kaksi alueellisesti erilaista aluetta, Kainuun maakunta ja Hämeenlinnan seutukunta. Siitä huolimatta ei liikenneturvallisuusselvitysten vapaamuotoisten vastausten kohdalla ollut suuria eroja. Eroja sen sijaan oli paikallisesti erilaisilla alueilla, kuten taajama-, keskusta- tai haja-asutusalueella liikkuvien vastauksilla.
Tässä tutkielmassa on arvioitu Kainuun maakunnassa ja Hämeenlinnan seutukunnalla tehtyjen kyselyjen vastauksia koetun liikenneturvallisuuden tilasta ja syväanalyysia on tehty koetun turvallisuuden osion vapaamuotoisten vastausten osalta. Työssä on myös selvitetty alueellisia eroja koetun turvallisuuden kokemisesta. Menetelminä on käytetty kirjallisuustutkimusta sekä analysoitu kyselyvastauksia.
Työssä arvioitiin henkilöiden kokemaa liikenneturvallisuuden tilaa pääasiallisesti käyttämänsä kulkumuodon osalta. Yleisesti noin viidennes vastaajista kokee oman kulkutapansa liikenneturvallisuuden tilan huonoksi.
Turvattomimpina liikkujaryhminä pidettiin Kainuussa koululaisten ryhmää. Hämeenlinnan seutukunnalla arvioitiin liikuntaesteisten ja koululaisten ryhmät turvattomimmiksi liikenteessä.
Valtakunnallisten onnettomuustilastojen mukaan mopoilijoiden onnettomuusriski liikenteessä on mopoikäisillä (15–17-vuotiaat) suuri. Näissä aineistoissa mopoilijoiden turvallisuudesta eivät olleet huolissaan mopoilijat eivätkä juuri muutkaan ryhmät.
Tutkielmaan valittiin tarkoituksellisesti kaksi alueellisesti erilaista aluetta, Kainuun maakunta ja Hämeenlinnan seutukunta. Siitä huolimatta ei liikenneturvallisuusselvitysten vapaamuotoisten vastausten kohdalla ollut suuria eroja. Eroja sen sijaan oli paikallisesti erilaisilla alueilla, kuten taajama-, keskusta- tai haja-asutusalueella liikkuvien vastauksilla.