Asiakkaiden kokemukset messutapahtumasta : Pihapiiri 2012
Mäkelä, Ida (2012)
Mäkelä, Ida
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302062119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302062119
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään asiakkaiden kokemuksia messutapahtumasta Pihapiiri 2012. Työn toimeksiantajana toimii Lahden Messut. Teoriaosassa kerrotaan messujen määritelmästä ja asiakaskokemuksen rakentumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena on selvittää kuinka kävijät kokivat messutapahtuman ja tehdä konkreettisia kehitysehdotuksia sekä messuja että kyselylomaketta kohtaan.
Yksi keino asiakaskokemuksen tutkimiseen on asiakastyytyväisyys ja sen tutkiminen. Tämä työ on kvantitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin lomakekyselynä Pihapiiri messuilla 20.- 22.4.2012. Vastauksia saatiin 204 kpl. Kävijöiltä kysyttiin perustietoja, kiinostuksen kohteita, kuinka he ovat kuulleet messuista ja pyydettiin arvioimaan toteutusta sekä antamaan avoimesti palautetta.
Tulokset olivat positiivisia ja messutapahtuma sai hyvän arvosanan kävijöiltä. Tapahtuma vastasi kävijöiden odotuksia. Kehitysehdotukset lomaketta kohtaan liittyvät kysymysten muotoiluun ja vastausvaihtoehtojen ryhmittelyyn, niihin tulisi kiinnittää seuraavaa kyselyä tehdessä enemmän huomiota. Tapahtumaa kohtaan kehitysehdotus on selkeän teeman valinta jokaiselle Pihapiiri messutapahtumalle. Asiakkaiden avoimista vastauksista esiin nousi erilaisten yksittäisten tuotteiden toivominen.
Yksi keino asiakaskokemuksen tutkimiseen on asiakastyytyväisyys ja sen tutkiminen. Tämä työ on kvantitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin lomakekyselynä Pihapiiri messuilla 20.- 22.4.2012. Vastauksia saatiin 204 kpl. Kävijöiltä kysyttiin perustietoja, kiinostuksen kohteita, kuinka he ovat kuulleet messuista ja pyydettiin arvioimaan toteutusta sekä antamaan avoimesti palautetta.
Tulokset olivat positiivisia ja messutapahtuma sai hyvän arvosanan kävijöiltä. Tapahtuma vastasi kävijöiden odotuksia. Kehitysehdotukset lomaketta kohtaan liittyvät kysymysten muotoiluun ja vastausvaihtoehtojen ryhmittelyyn, niihin tulisi kiinnittää seuraavaa kyselyä tehdessä enemmän huomiota. Tapahtumaa kohtaan kehitysehdotus on selkeän teeman valinta jokaiselle Pihapiiri messutapahtumalle. Asiakkaiden avoimista vastauksista esiin nousi erilaisten yksittäisten tuotteiden toivominen.