Tutkimus yksityisautoilijan käyttäytymisestä autoalan palveluita ja tarpeita kohtaan
Virtanen, Jouni (2013)
Virtanen, Jouni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302042021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302042021
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tavallisten autoilijoiden käyttäytymistä sekä asenteita autoilua ja autoalan palveluja kohtaan. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä tekijöitä autoilijat arvostavat esimerkiksi valittaessa autoalalta löytyviä palveluita kuten korjaamopalveluita. Autoalan palveluiden ja tarpeiden lisäksi kartoitettiin myös, miten autoilijat suhtautuvat autoiluun liittyviin jokapäiväisiin ilmiöihin.
Tutkielman perustana oli aluksi laadittu kysely, joka julkaistiin Internetissä. Kysely tehtiin Webropol –ohjelmalla, jolla oli myös mahdollista kyselyn valmistuttua analysoida sekä vertailla saatuja vastauksia. Kyselystä saadut vastaukset oli mahdollista esitellä pylväsdiagrammeina, joista vastausten jakautuminen oli helppo käsitellä.
Kyselyssä saatujen tulosten avulla oli mahdollista saada kohtuullisen laaja käsitys siitä, mitä autoilijat autonalan palveluilta haluavat ja kuinka he tietyissä autoiluun liittyvissä tilanteissa käyttäytyvät. Saatuja vastauksia vertailtiin kyselyn alussa kysyttyihin perustietoihin, jolloin pystyttiin arvioimaan esimerkiksi, kuinka eri-ikäisten tai eri sukupuolta olevien autoilijoiden käytökset eroavat toisistaan.
Tutkimuksen antia voidaan pitää varsin tyydyttävänä. Vastausten määrä olisi toki voinut olla laajempikin, mutta huomioon ottaen rajalliset resurssit voidaan nyt saatuja vastaajien määriä pitää kohtuullisena. Vastauksissa tuli hyvin esille, että erityisesti asiakaspalvelua ja sen laatua arvostettiin korkealle. Itse opinnäytetyön teossa ongelmia aiheutti aikataululliset kiireet, mutta työn sisältöön ja tutkimuksen analysointiin voi olla tyytyväinen ja opinnäytetyön tavoite kartoittaa autoilijan käyttäytymistä ja asenteita täyttyi.
Tutkielman perustana oli aluksi laadittu kysely, joka julkaistiin Internetissä. Kysely tehtiin Webropol –ohjelmalla, jolla oli myös mahdollista kyselyn valmistuttua analysoida sekä vertailla saatuja vastauksia. Kyselystä saadut vastaukset oli mahdollista esitellä pylväsdiagrammeina, joista vastausten jakautuminen oli helppo käsitellä.
Kyselyssä saatujen tulosten avulla oli mahdollista saada kohtuullisen laaja käsitys siitä, mitä autoilijat autonalan palveluilta haluavat ja kuinka he tietyissä autoiluun liittyvissä tilanteissa käyttäytyvät. Saatuja vastauksia vertailtiin kyselyn alussa kysyttyihin perustietoihin, jolloin pystyttiin arvioimaan esimerkiksi, kuinka eri-ikäisten tai eri sukupuolta olevien autoilijoiden käytökset eroavat toisistaan.
Tutkimuksen antia voidaan pitää varsin tyydyttävänä. Vastausten määrä olisi toki voinut olla laajempikin, mutta huomioon ottaen rajalliset resurssit voidaan nyt saatuja vastaajien määriä pitää kohtuullisena. Vastauksissa tuli hyvin esille, että erityisesti asiakaspalvelua ja sen laatua arvostettiin korkealle. Itse opinnäytetyön teossa ongelmia aiheutti aikataululliset kiireet, mutta työn sisältöön ja tutkimuksen analysointiin voi olla tyytyväinen ja opinnäytetyön tavoite kartoittaa autoilijan käyttäytymistä ja asenteita täyttyi.