FoodRus - Venäläisten matkailijoiden käsitykset paikallisuudesta, ympäristöystävällisyydestä ja luonnonmukaisuudesta matkailun kontekstissa
Kohonen, Anita (2013)
Kohonen, Anita
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302072145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302072145
Tiivistelmä
Venäläisten matkailijoiden määrä Suomessa on kasvanut vuosittain. Heistä 61 % on vieraillut Itä-Suomessa, johon Etelä-Savo kuuluu. Tällä alueella matkailijat ovat kuluttaneet runsaasti rahaa elintarvik-keisiin. Paikalliset elintarvike- ja majoituspalveluyritykset ovat kiinnostuneet palvelemaan suurta matkai-lijaryhmää yhä paremmin. Kyseiset yritykset voisivat hyötyä tästä ostovoimasta vielä enemmän oikean-laisen markkinoinnin avulla.
Opinnäytetyö on tehty Ruoan ympäristöystävällisyyden ja paikallisuuden viestintä matkailukontekstissa -hankkeelle (FoodRus). Työssä on käytetty FoodRus-projektin keräämää materiaalia, jonka perusteella kehittämisehdotuksia on esitetty. Opinnäytetyön kautta pääsee tarkastelemaan, miten venäläisten mat-kailijoiden ja paikallisten yritysten edustajien näkemykset kohtaavat ruoka-aiheisista asioista.
Teemahaastatteluja oli käytössä 15 kappaletta, joista neljä oli yrityshaastatteluja ja loput venäläisille mat-kailijoille tehtyjä haastatteluja. Materiaalista poimittiin ylös aiheita, jotka liittyivät viestintään, loma-aktiviteetteihin ja palveluihin, elintarvikkeiden hankintaan sekä käsityksiin ruoasta. Teemahaastattelut tehtiin yrityksille sekä matkailijoille samalla rungolla. Suoran vertailun avulla saatiin selkeitä eroavai-suuksia ja yhtäläisyyksiä.
Yritysten edustajat olivat hyvin perillä venäläisten matkailijoiden ruoka-aiheisista mieltymyksistä. Enemmän he jäivät kaipaamaan tietoa ruokailutilanteista ja heidän viihtyvyyttä lisäävistä ohjelmaprefe-rensseistä. Venäläiset matkailijat olivat samalla linjalla siitä, että turisteille suunnatut ohjelmat ovat vält-täviä. Paikallisesta ruoasta halutaan paremmin tunnistettavaa kaupoissa ja ravintoloissa, suomalainen ruoka on kuitenkin laadun tae jo itsessään. Lisäksi teemahaastattelujen tulosten perusteella on tehty muutamia markkinointiehdotuksia sekä palveluideoita, joita voisi helposti laittaa alueella käytäntöön.
Opinnäytetyö on tehty Ruoan ympäristöystävällisyyden ja paikallisuuden viestintä matkailukontekstissa -hankkeelle (FoodRus). Työssä on käytetty FoodRus-projektin keräämää materiaalia, jonka perusteella kehittämisehdotuksia on esitetty. Opinnäytetyön kautta pääsee tarkastelemaan, miten venäläisten mat-kailijoiden ja paikallisten yritysten edustajien näkemykset kohtaavat ruoka-aiheisista asioista.
Teemahaastatteluja oli käytössä 15 kappaletta, joista neljä oli yrityshaastatteluja ja loput venäläisille mat-kailijoille tehtyjä haastatteluja. Materiaalista poimittiin ylös aiheita, jotka liittyivät viestintään, loma-aktiviteetteihin ja palveluihin, elintarvikkeiden hankintaan sekä käsityksiin ruoasta. Teemahaastattelut tehtiin yrityksille sekä matkailijoille samalla rungolla. Suoran vertailun avulla saatiin selkeitä eroavai-suuksia ja yhtäläisyyksiä.
Yritysten edustajat olivat hyvin perillä venäläisten matkailijoiden ruoka-aiheisista mieltymyksistä. Enemmän he jäivät kaipaamaan tietoa ruokailutilanteista ja heidän viihtyvyyttä lisäävistä ohjelmaprefe-rensseistä. Venäläiset matkailijat olivat samalla linjalla siitä, että turisteille suunnatut ohjelmat ovat vält-täviä. Paikallisesta ruoasta halutaan paremmin tunnistettavaa kaupoissa ja ravintoloissa, suomalainen ruoka on kuitenkin laadun tae jo itsessään. Lisäksi teemahaastattelujen tulosten perusteella on tehty muutamia markkinointiehdotuksia sekä palveluideoita, joita voisi helposti laittaa alueella käytäntöön.