Asiakashallinta-sovellus Elysium Solutions Oy:lle
Luostarinen, Joni (2013)
Luostarinen, Joni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302122274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302122274
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli rakentaa asiakashallinta-sovellus Elysium Solutions Oy:lle helpottamaan harjoittelussa tehdyn palvelun käyttöönottoa. Tavoitteena asiakashallinnalla on myös mahdollistaa asiakasrajapinnalle omien tietojen ja sopimusten hallinta. Asiakashallinta toteutettiin web-sovelluksena Apache-ympäristöön ja tietokantana käytettiin MySQL-tietokantaa. Käytettyjä tekniikoita sovelluksessa olivat PHP, HTML, CSS, JavaScript ja jQuery. Työ toteutettiin etätyönä ja lähestymistapa kehityksessä oli ketterä. Pääpaino työskentelyssä oli saada aikaiseksi toimiva sovellus, jolloin dokumentaatio tapahtui lähinnä sovelluksen lähdekoodissa. Asiakashallinnan ulkoasun rakentamisessa käytettiin Twitter Bootstrap-rajapintaa, joka mahdollisti selaimessa käytettävän sovelluksen ulkoasun nopeamman ja tehokkaamman rakentamisen. Versionhallintana työssä käytettiin Git-sovellusta, joka mahdollisti muun muassa historiatietojen ylläpitämisen sovelluksen kehityksen aikana. Sovelluksen kehittäminen aloitettiin hahmottamalla sovellukselta odotettavat toiminnallisuudet, jotka kehityksen aikana hiottiin lopulliseen muotoonsa.
Työn lopputuloksena syntyi sovellus, joka huolehtii asiakkaille rakennettavien sivustojen tietokantoihin ja tiedostoihin liittyvistä toimenpiteistä sekä pitää yllä rekisteriä palvelun käyttäjistä. Työn aikana tärkeiksi seikoiksi havaittiin mm. asiakashallinnan tärkeys aikaisemmin rakennetun palvelun kannalta, Bootstrapin hyödyntäminen sovelluksen ulkoasun rakentamisessa ja versionhallinnan tärkeys sovelluskehityksessä. Asiakashallintaa voidaan hyödyntää jatkossa tukemaan aikaisemmin tehdyn palvelun käyttöönottoa asiakkailla ja asiakkaat pystyvät hyödyntämään asiakashallintaa käyttäessään palvelua. Sovelluksen jatkokehityksessä tulee huomioida varsinkin asiakasrajapinnasta tuleva palaute ja tarpeet, jotta sovellusta voidaan kehittää asiakaslähtöiseksi.
Työn lopputuloksena syntyi sovellus, joka huolehtii asiakkaille rakennettavien sivustojen tietokantoihin ja tiedostoihin liittyvistä toimenpiteistä sekä pitää yllä rekisteriä palvelun käyttäjistä. Työn aikana tärkeiksi seikoiksi havaittiin mm. asiakashallinnan tärkeys aikaisemmin rakennetun palvelun kannalta, Bootstrapin hyödyntäminen sovelluksen ulkoasun rakentamisessa ja versionhallinnan tärkeys sovelluskehityksessä. Asiakashallintaa voidaan hyödyntää jatkossa tukemaan aikaisemmin tehdyn palvelun käyttöönottoa asiakkailla ja asiakkaat pystyvät hyödyntämään asiakashallintaa käyttäessään palvelua. Sovelluksen jatkokehityksessä tulee huomioida varsinkin asiakasrajapinnasta tuleva palaute ja tarpeet, jotta sovellusta voidaan kehittää asiakaslähtöiseksi.