Finnkino Oy:n ruoka- ja juomatuotteiden sekä niiden markkinointiviestinnän kehittäminen
Eskelinen, Helena; Tuunanen, Asta (2013)
Eskelinen, Helena
Tuunanen, Asta
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132303
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Finnkino Oy:lle ja sen tarkoitus oli selvittää, miten Finnkino Oy:n oheismyyntiä voitaisiin kehittää ostamisen lisäämiseksi. Lisäksi haluttiin selvittää oheismyynnin markkinointiviestinnän näkyvyys ja menetelmiä sen tehostamiseksi. Aihe valikoitui tekijöiden mielenkiinnon pohjalta.
Opinnäytetyö perustui laajaan tiedonhankintaan sekä kahden tutkimusmenetelmän tutkimustuloksiin. Teoriaosa käsitteli monia eri aiheita, ja siinä käytettiin monipuolisesti lähteinä kirjoja ja Internetiä. Teoriaosuudessa käsiteltiin elokuvateatterin toimintaa yleisesti, tuotekehitystä, myynninedistämistä, markkinointiviestintää ja yrityksen Internetmarkkinoinnin ulottuvuuksia.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista eli määrällistä verkkokyselyä että kvalitatiivista eli laadullista ryhmäkeskustelutilaisuutta. Verkkokyselyyn pystyi vastaamaan viikon ajan maaliskuussa 2012 Finnkino Oy:n verkkosivuston kautta. Ryhmäkeskustelutilaisuudet järjestettiin Tampereella ja Helsingissä 21.–22.3.2012.
Sekä verkkokyselyn että ryhmäkeskustelutilaisuuksien perusteella suurinta muutosta toivottiin Finnkinon Oy:n oheismyymälän tilojen ja jonojen selvyyteen varsinkin ruuhka-aikoina sekä laajempaa ja ruokaisampaa valikoimaa oheismyymälään. Markkinointiviestinnän toivottiin olevan aktiivisempaa ja näkyvämpää. Lisäksi toivottiin innovaatioita muun muassa helpottamaan tuotteiden kantamista tai nopeuttamaan maksamista.
Opinnäytetyö tarjoaa monia kehittämiskelpoisia ideoita Finnkino Oy:lle. Halutessaan Finnkino Oy voi tehdä jatkoselvityksiä yksittäisten ideoiden käyttöönotosta.
Opinnäytetyö perustui laajaan tiedonhankintaan sekä kahden tutkimusmenetelmän tutkimustuloksiin. Teoriaosa käsitteli monia eri aiheita, ja siinä käytettiin monipuolisesti lähteinä kirjoja ja Internetiä. Teoriaosuudessa käsiteltiin elokuvateatterin toimintaa yleisesti, tuotekehitystä, myynninedistämistä, markkinointiviestintää ja yrityksen Internetmarkkinoinnin ulottuvuuksia.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista eli määrällistä verkkokyselyä että kvalitatiivista eli laadullista ryhmäkeskustelutilaisuutta. Verkkokyselyyn pystyi vastaamaan viikon ajan maaliskuussa 2012 Finnkino Oy:n verkkosivuston kautta. Ryhmäkeskustelutilaisuudet järjestettiin Tampereella ja Helsingissä 21.–22.3.2012.
Sekä verkkokyselyn että ryhmäkeskustelutilaisuuksien perusteella suurinta muutosta toivottiin Finnkinon Oy:n oheismyymälän tilojen ja jonojen selvyyteen varsinkin ruuhka-aikoina sekä laajempaa ja ruokaisampaa valikoimaa oheismyymälään. Markkinointiviestinnän toivottiin olevan aktiivisempaa ja näkyvämpää. Lisäksi toivottiin innovaatioita muun muassa helpottamaan tuotteiden kantamista tai nopeuttamaan maksamista.
Opinnäytetyö tarjoaa monia kehittämiskelpoisia ideoita Finnkino Oy:lle. Halutessaan Finnkino Oy voi tehdä jatkoselvityksiä yksittäisten ideoiden käyttöönotosta.