Asiakkaiden kokemukset perhesuunnitteluneuvolapalveluista
Aaltonen, Hanna (2013)
Aaltonen, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302152346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302152346
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden kokemuksia perhesuunnitteluneuvolan palvelujen saatavuudesta, vuorovaikutuksesta vastaanotolla ja ehkäisyneuvonnasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota hyödyntämällä Säkylän ja Köyliön terveydenhuollon kuntayhtymän perhesuunnitteluneuvola pystyy parantamaan entisestään palvelujen saatavuutta, vuorovaikutusta vastaanotolla ja kehittämään ehkäisyneuvontaa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoiduilla kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät täydentäviä avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeena käytettiin Mäkilän ja Vuorisen (2001) opinnäytetyössä käytettyä kyselylomaketta, jonka käyttöön kysyttiin asianomaisilta lupa. Kyselylomake sisälsi neljä osiota, jotka olivat taustatiedot, palvelujen saatavuus, vuorovaikutus ja ehkäisyneuvonta. Kohderyhmänä olivat Säkylän ja Köyliön terveydenhuollon kuntayhtymän perhesuunnitteluneuvolan asiakkaat (N=41). Vastausprosentiksi saatiin 100 %. Tutkimustulokset analysoitiin Microsoft Office Excel – ohjelmalla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksiksi saatiin, että asiakkailla oli hyviä kokemuksia Säkylän ja Köyliön terveydenhuollon kuntayhtymän perhesuunnitteluneuvolan palveluiden saatavuudesta. Perhesuunnitteluneuvolan hoitoonpääsyajat mukailivat pääasiallisesti Sosiaali- ja terveysministeriön suosituksia. Tutkimustuloksista käy ilmi, että 95 % asiakkaista koki olevansa erittäin tyytyväisiä vuorovaikutuksessa ystävällisyyteen ja asiantuntemukseen. Yksikään vastaaja ei ollut tyytymätön vuorovaikutusosiossa kysyttyihin kysymyksiin. Lisäksi hoitaja/lääkäri pystyi luomaan luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen asiakkaan kanssa. Ehkäisyneuvonnasta tuloksiksi saatiin, että ehkäisyneuvonta oli asiakkaiden mielestä ollut riittävää. Asiakkaat haluaisivat saada ehkäisymenetelmän sopivuudesta paljon tietoa. Ehkäisyneuvonta oli sisältänyt myös yleistä seksuaalineuvontaa. Ehkäisyneuvonta oli asiallista, selkeää ja asiakkaan huomioivaa. Jatkotutkimushaasteina voisi selvittää kattavammin, miten ajanvarausjärjestelmää voisi kehittää ja onko sen kehittäminen tarpeellista. Lisäksi jatkotutkimushaasteiksi voisi selvittää, onko vastaajien iällä ja siviilisäädyllä vaikutusta sukupuolitautien, seksuaalisen käyttäytymisen ja seksuaalisten ongelmien tiedon tarpeeseen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoiduilla kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät täydentäviä avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeena käytettiin Mäkilän ja Vuorisen (2001) opinnäytetyössä käytettyä kyselylomaketta, jonka käyttöön kysyttiin asianomaisilta lupa. Kyselylomake sisälsi neljä osiota, jotka olivat taustatiedot, palvelujen saatavuus, vuorovaikutus ja ehkäisyneuvonta. Kohderyhmänä olivat Säkylän ja Köyliön terveydenhuollon kuntayhtymän perhesuunnitteluneuvolan asiakkaat (N=41). Vastausprosentiksi saatiin 100 %. Tutkimustulokset analysoitiin Microsoft Office Excel – ohjelmalla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksiksi saatiin, että asiakkailla oli hyviä kokemuksia Säkylän ja Köyliön terveydenhuollon kuntayhtymän perhesuunnitteluneuvolan palveluiden saatavuudesta. Perhesuunnitteluneuvolan hoitoonpääsyajat mukailivat pääasiallisesti Sosiaali- ja terveysministeriön suosituksia. Tutkimustuloksista käy ilmi, että 95 % asiakkaista koki olevansa erittäin tyytyväisiä vuorovaikutuksessa ystävällisyyteen ja asiantuntemukseen. Yksikään vastaaja ei ollut tyytymätön vuorovaikutusosiossa kysyttyihin kysymyksiin. Lisäksi hoitaja/lääkäri pystyi luomaan luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen asiakkaan kanssa. Ehkäisyneuvonnasta tuloksiksi saatiin, että ehkäisyneuvonta oli asiakkaiden mielestä ollut riittävää. Asiakkaat haluaisivat saada ehkäisymenetelmän sopivuudesta paljon tietoa. Ehkäisyneuvonta oli sisältänyt myös yleistä seksuaalineuvontaa. Ehkäisyneuvonta oli asiallista, selkeää ja asiakkaan huomioivaa. Jatkotutkimushaasteina voisi selvittää kattavammin, miten ajanvarausjärjestelmää voisi kehittää ja onko sen kehittäminen tarpeellista. Lisäksi jatkotutkimushaasteiksi voisi selvittää, onko vastaajien iällä ja siviilisäädyllä vaikutusta sukupuolitautien, seksuaalisen käyttäytymisen ja seksuaalisten ongelmien tiedon tarpeeseen.