Metsähallituksen vuokravesien kehittämisuunnitelma
Piesanen, Harri (2013)
Piesanen, Harri
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132280
Tiivistelmä
Metsähallitukselta on jo useiden vuosikymmenien ajan voinut vuokrata vesialueita harrastus- ja yrityskäyttöön. Vuosien saatossa Metsähallitus ei ole kovinkaan voimallisesti panostanut vuokraustoiminnan kehitykseen, joten hinnoittelu ja eri toimintamallit eivät välttämättä sovellu nykypäivään.
Tässä kehittämissuunnitelmassa on pyritty saamaan asiakkaiden ja Metsähallituksen työntekijöiden mielipide kuuluviin. Asiakkaiden mielipidettä on selvitetty lähettämällä 400 asiakkaalle kysely, jossa on kysytty vuokravesiin liittyviä asioita.
Kyselyn perusteella asiakkaat ovat tyytyväisiä nykyisiinkin vuokravesien toimintamalleihin. Toimivina malleina asiakkaat kokivat mm. vuokrauksen helppouden, suhteellisen edullisen hinnoittelun ja mahdollisuuden rentoutua ”omalla” vesistöllä. Selkeinä puutteina tulivat ilmi puuttuva tiedotus asiakkaiden suuntaan, salakalastus, maastoliikenne ja rakenteet vuokravesistön ääressä. Metsähallituksen puolelta ongelmallisena on pidetty erittäin vähäistä tiedotusta, jolloin asiakas on voinut tehdä vääränlaisia hoitotoimenpiteitä. Myöskään Metsähallitus ei saa informaatiota asiakkaan tekemistä hoitotoimenpiteistä, koska mitään varsinaista seurantaa ei nykyisin ole. Yhtenä ongelmana on ollut myös liian edullinen hinnoittelu. Metsähallitukselle edullisesta hinnoittelusta voi aiheutua se, että vuokrasopimukseen kuluva aika ei välttämättä kata vuokrauksesta syntyviä kustannuksia vasta kuin usean vuoden päästä.
Tärkeimpiä kehityskohteita on hintojen tarkastaminen nykypäivää vastaavaksi, tiedotuksen lisääminen asiakkaiden suuntaan ja Metsähallituksen omien prosessien läpikäyminen, jotta vuokraus sujuisi asiakkaan ja Metsähallituksen henkilökunnan kanssa jouhevasti.
Nykyisilläkin toimintamalleilla asiakkaat haluavat jatkaa vuokravesiasiakkaana mahdollisimman pitkään, mutta toimintojen kehittämisellä vuokrauksesta saadaan paremmin toimiva kokonaisuus asiakkaan, Metsähallituksen ja itse vesistön kannalta.
Tässä kehittämissuunnitelmassa on pyritty saamaan asiakkaiden ja Metsähallituksen työntekijöiden mielipide kuuluviin. Asiakkaiden mielipidettä on selvitetty lähettämällä 400 asiakkaalle kysely, jossa on kysytty vuokravesiin liittyviä asioita.
Kyselyn perusteella asiakkaat ovat tyytyväisiä nykyisiinkin vuokravesien toimintamalleihin. Toimivina malleina asiakkaat kokivat mm. vuokrauksen helppouden, suhteellisen edullisen hinnoittelun ja mahdollisuuden rentoutua ”omalla” vesistöllä. Selkeinä puutteina tulivat ilmi puuttuva tiedotus asiakkaiden suuntaan, salakalastus, maastoliikenne ja rakenteet vuokravesistön ääressä. Metsähallituksen puolelta ongelmallisena on pidetty erittäin vähäistä tiedotusta, jolloin asiakas on voinut tehdä vääränlaisia hoitotoimenpiteitä. Myöskään Metsähallitus ei saa informaatiota asiakkaan tekemistä hoitotoimenpiteistä, koska mitään varsinaista seurantaa ei nykyisin ole. Yhtenä ongelmana on ollut myös liian edullinen hinnoittelu. Metsähallitukselle edullisesta hinnoittelusta voi aiheutua se, että vuokrasopimukseen kuluva aika ei välttämättä kata vuokrauksesta syntyviä kustannuksia vasta kuin usean vuoden päästä.
Tärkeimpiä kehityskohteita on hintojen tarkastaminen nykypäivää vastaavaksi, tiedotuksen lisääminen asiakkaiden suuntaan ja Metsähallituksen omien prosessien läpikäyminen, jotta vuokraus sujuisi asiakkaan ja Metsähallituksen henkilökunnan kanssa jouhevasti.
Nykyisilläkin toimintamalleilla asiakkaat haluavat jatkaa vuokravesiasiakkaana mahdollisimman pitkään, mutta toimintojen kehittämisellä vuokrauksesta saadaan paremmin toimiva kokonaisuus asiakkaan, Metsähallituksen ja itse vesistön kannalta.