POIKKEAMIEN SÄHKÖISEN HALLINNAN JA KÄSITTELYPROSESSIN TEHOSTAMINEN
Söderholm, Erik (2013)
Söderholm, Erik
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302062127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302062127
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin DSV Road Oy:n ja DSV Air & Sea Oy:n sähköisen poikkeamaraportointisovelluksen käytön tehostamiseen. Poikkeamien raportointisovelluksella kerätään tietoa prosessiohjauksen kehittämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa raportointisovelluksen käytön nykytilanne sekä löytää kehitysehdotuksia, kuinka palvelun käyttöastetta voidaan nostaa.
Tutkimus toteutettiin case- eli tapaustutkimuksena. Opinnäytetyössä aihetta lähestyttiin prosessiohjauksen ja laatujohtamisen teoriaa käsitellen. Tämän lisäksi tutkittiin yrityksen poikkeamaraportointisovellukseen kirjattuja ilmoituksia ja tarkasteltiin palvelun käyttöä. Tutkimuksen yhteydessä toteutettiin myös kyselytutkimus, jolla haettiin vastauksia palvelun käytön ongelmiin sekä kartoitettiin kehitystarpeita.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että palvelun käytölle tarvitaan tarkemmat yhteiset pelisäännöt. Henkilökuntaa pitäisi myös pyrkiä motivoimaan entistä enemmän palvelun
käyttöön sekä ottaa heidät mukaan sovelluksen kehittämiseen. Tutkimuksen perusteella opinnäytetyössä laadittiin lopuksi toimintasuunnitelma kuinka poikkeamien raportointisovelluksen käyttöastetta voitaisiin nostaa.
Tutkimus toteutettiin case- eli tapaustutkimuksena. Opinnäytetyössä aihetta lähestyttiin prosessiohjauksen ja laatujohtamisen teoriaa käsitellen. Tämän lisäksi tutkittiin yrityksen poikkeamaraportointisovellukseen kirjattuja ilmoituksia ja tarkasteltiin palvelun käyttöä. Tutkimuksen yhteydessä toteutettiin myös kyselytutkimus, jolla haettiin vastauksia palvelun käytön ongelmiin sekä kartoitettiin kehitystarpeita.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että palvelun käytölle tarvitaan tarkemmat yhteiset pelisäännöt. Henkilökuntaa pitäisi myös pyrkiä motivoimaan entistä enemmän palvelun
käyttöön sekä ottaa heidät mukaan sovelluksen kehittämiseen. Tutkimuksen perusteella opinnäytetyössä laadittiin lopuksi toimintasuunnitelma kuinka poikkeamien raportointisovelluksen käyttöastetta voitaisiin nostaa.