Yritys ja yhteiskuntavastuu : Imago ja kuluttajakäyttäytyminen yhteiskuntavastuun taustalla
Tuovinen, Essi (2013)
Tuovinen, Essi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212473
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysten yhteiskuntavastuuta ja erityisesti sen ekologista ulottuvuutta, organisaatioiden imagoa sekä asiakkaiden kulutuskäyttäytymistä. Tutkimusosiossa vertailtiin kahden hotelliketjun tapoja toteuttaa ympäristövastuuta hotellien omien dokumenttien perusteella. Työn tavoitteena oli tutkia, miten ympäristövastuu, yrityksen imago sekä kuluttajakäyttäytyminen linkittyvät toisiinsa sekä pohtia yritysten vihertymisen motiiveja yleisellä tasolla. Lisäksi tarkoituksena oli pohtia, onko yritysten ekologisten toimintatapojen motiivina vilpitön halu pitää huolta ympäristöstä, vai ovatko vihertymisen taustalla kenties nykyinen ekologisuuden trendi, kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttaminen tai organisaation imagon muokkaaminen.
Työn teoreettisena viitekehyksenä olivat yhteiskuntavastuu ja sen eri ulottuvuudet, organisaatioiden imago sekä kuluttajakäyttäytyminen. Tutkimus oli laadullinen vertaileva tutkimus, jonka aineistoina käytettiin kohdeyritysten Internetin kotisivuja. Tutkimuksessa ilmeni, että kohdeyritykset noudattavat ympäristövastuun periaatteita toiminnassaan. Pohdinnassa tultiin siihen tulokseen, että koska yrityksellä voi olla monia motiiveja vihertymiselle, näiden motiivien spekuloimisen sijasta olennaista ovat yritykset konkreettiset teot ja ympäristövastuun kantaminen, eivätkä vihertymisen taustat.
Työn teoreettisena viitekehyksenä olivat yhteiskuntavastuu ja sen eri ulottuvuudet, organisaatioiden imago sekä kuluttajakäyttäytyminen. Tutkimus oli laadullinen vertaileva tutkimus, jonka aineistoina käytettiin kohdeyritysten Internetin kotisivuja. Tutkimuksessa ilmeni, että kohdeyritykset noudattavat ympäristövastuun periaatteita toiminnassaan. Pohdinnassa tultiin siihen tulokseen, että koska yrityksellä voi olla monia motiiveja vihertymiselle, näiden motiivien spekuloimisen sijasta olennaista ovat yritykset konkreettiset teot ja ympäristövastuun kantaminen, eivätkä vihertymisen taustat.