Pienkylmälaitteen asennus 10 ov : vapaasti valittava opintokokonaisuus LVI-asentajan perustutkinnossa
Alarotu, Toni (2013)
Alarotu, Toni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222516
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda uusi vapaasti valittava kokonaisuus vastataksemme uusittuihin tutkinnon perusteisiin LVI-alan ammatillisessa perus-koulutuksessa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli vastata kylmätekniikan koulutusmateriaalin kehittymistarpeeseen.
Työn tarkoitus oli luoda vapaasti valittava opintokokonaisuus, jossa opettajalle on valmiiksi luotu aihesuunnitelma sekä osa opetusmateriaalista. Aihepiirisuunnitelmaa ja materiaalia tehtäessä huomiota kiinnitettiin monipuoliseen ja moni ilmeiseen materiaaliin. Tarkoituksena oli luoda opiskelijalle virikkeellinen materiaali sekä mahdollisuus oppia käsiteltävät asiat käyttäen joko auditiivista, visuaalista tai kinesteettistä oppimistyyliä, mikä kullekin parhaiten soveltuu.
Kehittämishankkeen lähtökohtana olivat elinkeinoelämän haastavat tarpeet. Nämä tarpeet huomasimme, kun mietimme miten oppilaitoksemme voisi opetuksessa vastata elinkeinoelämän tarpeisiin paremmin. Opettamalla kyseisen pienkylmälaitteen asennuksen kehittämällämme toimintakokonaisuudella saa-vutetaan tekniikan oppimisen lisäksi tapa oppia itseopiskelun, verkko-opintojen ja käytännönharjoitusten avulla.
Kehittämishankkeen tavoitteena on luoda tulos joka on valmis opintokokonaisuus ja vastaa hyvin uusien tutkinnonperusteiden vaatimuksiin sekä työelämän tarpeisiin. Tarkoitukseni on hyödyntää tekemääni opetusmateriaalia tulevaisuudessa myös muissa opintokokonaisuuksissa nopeasti kehittyvän kylmätekniikan opetuksessa. Hankkeeseen kuuluu myös opetusmateriaalia, jota voidaan opiskelijoiden palautteesta edelleen kehittää.
Työn tarkoitus oli luoda vapaasti valittava opintokokonaisuus, jossa opettajalle on valmiiksi luotu aihesuunnitelma sekä osa opetusmateriaalista. Aihepiirisuunnitelmaa ja materiaalia tehtäessä huomiota kiinnitettiin monipuoliseen ja moni ilmeiseen materiaaliin. Tarkoituksena oli luoda opiskelijalle virikkeellinen materiaali sekä mahdollisuus oppia käsiteltävät asiat käyttäen joko auditiivista, visuaalista tai kinesteettistä oppimistyyliä, mikä kullekin parhaiten soveltuu.
Kehittämishankkeen lähtökohtana olivat elinkeinoelämän haastavat tarpeet. Nämä tarpeet huomasimme, kun mietimme miten oppilaitoksemme voisi opetuksessa vastata elinkeinoelämän tarpeisiin paremmin. Opettamalla kyseisen pienkylmälaitteen asennuksen kehittämällämme toimintakokonaisuudella saa-vutetaan tekniikan oppimisen lisäksi tapa oppia itseopiskelun, verkko-opintojen ja käytännönharjoitusten avulla.
Kehittämishankkeen tavoitteena on luoda tulos joka on valmis opintokokonaisuus ja vastaa hyvin uusien tutkinnonperusteiden vaatimuksiin sekä työelämän tarpeisiin. Tarkoitukseni on hyödyntää tekemääni opetusmateriaalia tulevaisuudessa myös muissa opintokokonaisuuksissa nopeasti kehittyvän kylmätekniikan opetuksessa. Hankkeeseen kuuluu myös opetusmateriaalia, jota voidaan opiskelijoiden palautteesta edelleen kehittää.