Sisäinen vertaisarviointi Etelä-Karjalan aikuisopistossa
Ruokonen, Matti (2013)
Ruokonen, Matti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222524
Tiivistelmä
Etelä-Karjalan aikuisopiston strategioissa keskeisellä sijalla ovat toiminnan kehittäminen ja asiakaslähtöisyys. Erääksi toiminnan kehittämismuodoksi valittiin sisäiset vertaisarvioinnit. Koska näyttötutkintojen toteuttaminen on Etelä-Karjalan aikuisopiston ydintoimintaa, valittiin sisäisten vertaisarviointien ensimmäiseksi kohteeksi henkilökohtaistaminen.
Aikuisopiston kahdeksan koulutusalaa jaettiin kahteen ryhmään. Ryhmään 1 kuuluivat rakennus- ja sähköala, sosiaali- ja terveysala, kuljetusala sekä henkilövalmennus. Ryhmään 2 kuuluivat metalli- ja prosessiala, kielikoulutus, majoitus- ravitsemis- ja puhdistuspalveluala sekä liiketalous. kaikille koulutusaloille nimettiin vastuuhenkilö. Vastuuhenkilöt perehdytettiin tehtäväänsä erillisessä koulutustilaisuudessa.
Kaikki koulutusalat suorittivat ensin itsearvioinnin laadittujen kriteereiden pohjalta. Tämän jälkeen muut saman ryhmän koulutusalojen vastuuhenkilöt suorittivat vertaisarvioinnin samoja kriteerejä käyttäen. Lisäksi Matti Ruokonen haastatteli kaikkien koulutusalojen edustajia henkilökohtaistamisen toteutumisesta. Lopuksi laadittiin loppuraportti hankkeesta.
Keskeisimmät löydökset olivat, että pääsääntöisesti henkilökohtaistaminen toimii hyvin Etelä-Karjalan aikuisopistossa. Heikoimpana osa-alueena oli hakeutumisvaiheen henkilökohtaistaminen.
Tärkeimmät kehityskohteet olivat koulutusalojen toimintatapojen yhdenmukaistaminen, koulutusaloittain opettajien osaamisen hajonnan pienentäminen osaamista kehittämällä, toiminnanohjausjärjestelmän, jossa toimintaprosessit ja menettelyt on kuvattu, parempi hyödyntäminen työkaluna sekä työelämäedustajien perehdyttämisen tehostaminen. Mainituista kehittämiskohteista aikuisopiston laadunkehittämisryhmä teki aikuisopiston johtoryhmälle kehittämissuunnitelmaehdotuksen, joka hyväksyttiin.
Aikuisopiston kahdeksan koulutusalaa jaettiin kahteen ryhmään. Ryhmään 1 kuuluivat rakennus- ja sähköala, sosiaali- ja terveysala, kuljetusala sekä henkilövalmennus. Ryhmään 2 kuuluivat metalli- ja prosessiala, kielikoulutus, majoitus- ravitsemis- ja puhdistuspalveluala sekä liiketalous. kaikille koulutusaloille nimettiin vastuuhenkilö. Vastuuhenkilöt perehdytettiin tehtäväänsä erillisessä koulutustilaisuudessa.
Kaikki koulutusalat suorittivat ensin itsearvioinnin laadittujen kriteereiden pohjalta. Tämän jälkeen muut saman ryhmän koulutusalojen vastuuhenkilöt suorittivat vertaisarvioinnin samoja kriteerejä käyttäen. Lisäksi Matti Ruokonen haastatteli kaikkien koulutusalojen edustajia henkilökohtaistamisen toteutumisesta. Lopuksi laadittiin loppuraportti hankkeesta.
Keskeisimmät löydökset olivat, että pääsääntöisesti henkilökohtaistaminen toimii hyvin Etelä-Karjalan aikuisopistossa. Heikoimpana osa-alueena oli hakeutumisvaiheen henkilökohtaistaminen.
Tärkeimmät kehityskohteet olivat koulutusalojen toimintatapojen yhdenmukaistaminen, koulutusaloittain opettajien osaamisen hajonnan pienentäminen osaamista kehittämällä, toiminnanohjausjärjestelmän, jossa toimintaprosessit ja menettelyt on kuvattu, parempi hyödyntäminen työkaluna sekä työelämäedustajien perehdyttämisen tehostaminen. Mainituista kehittämiskohteista aikuisopiston laadunkehittämisryhmä teki aikuisopiston johtoryhmälle kehittämissuunnitelmaehdotuksen, joka hyväksyttiin.