Tietomallinnus infra-alalla : case: Storhemtintien katupilotti
Leppänen, Touko (2013)
Leppänen, Touko
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222529
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yleisellä tasolla infra-alan tietomallinnusta sekä Ramboll Finland Oy:n koneohjauskatupilottiprojektia Espoon Suurpelto V -asemakaava-alueella. Pilotissa testattiin Novapoint-suunnitteluohjelmistoperheen käytettävyyttä tietokonepohjaisessa katu- ja kunnallistekniikan suunnittelussa.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa lukijalle yleiskäsitys tietomallinnuksesta infra-alalla sekä selvittää, kuinka monimuotoisen kadun ja sen rakenteiden mallintaminen Novapoint-ohjelmistolla onnistuu. Hankkeessa tutkittiin mm. sitä, miten työtapojen muutokset vaikuttavat työmääriin perinteiseen suunnitteluun verrattuna, mitkä ovat käyttökelpoisimmat työtavat ja miten suunnitteluohjelmisto riittää projektin läpivientiin.
Opinnäytetyöhön käytetty materiaali on peräisin Espoon kaupungin teknisestä keskuksesta, Ramboll Finland Oy:stä, internetistä ja alan kirjallisuudesta. Lisäksi aiheesta on käyty palavereita ja projektiin osallistuneita henkilöitä on haastateltu.
Tuloksista voidaan todeta, että infra-alan tietomallinnuksella saatavat hyödyt ovat merkittävät verrattuna perinteiseen suunnitteluun, kunhan suunnittelutyöhön saadaan rutiinia ja ohjelmisto saadaan viimeistellyksi. Tiiviillä alan toimijoiden välisellä yhteistyöllä ja pilottihankkeilla mallinnus tulee todennäköisesti yleistymään voimakkaasti ja jatkossa saadaan tuotettua yhä laajempia ja kehittyneempiä malleja infra-alan toimijoiden käyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa lukijalle yleiskäsitys tietomallinnuksesta infra-alalla sekä selvittää, kuinka monimuotoisen kadun ja sen rakenteiden mallintaminen Novapoint-ohjelmistolla onnistuu. Hankkeessa tutkittiin mm. sitä, miten työtapojen muutokset vaikuttavat työmääriin perinteiseen suunnitteluun verrattuna, mitkä ovat käyttökelpoisimmat työtavat ja miten suunnitteluohjelmisto riittää projektin läpivientiin.
Opinnäytetyöhön käytetty materiaali on peräisin Espoon kaupungin teknisestä keskuksesta, Ramboll Finland Oy:stä, internetistä ja alan kirjallisuudesta. Lisäksi aiheesta on käyty palavereita ja projektiin osallistuneita henkilöitä on haastateltu.
Tuloksista voidaan todeta, että infra-alan tietomallinnuksella saatavat hyödyt ovat merkittävät verrattuna perinteiseen suunnitteluun, kunhan suunnittelutyöhön saadaan rutiinia ja ohjelmisto saadaan viimeistellyksi. Tiiviillä alan toimijoiden välisellä yhteistyöllä ja pilottihankkeilla mallinnus tulee todennäköisesti yleistymään voimakkaasti ja jatkossa saadaan tuotettua yhä laajempia ja kehittyneempiä malleja infra-alan toimijoiden käyttöön.