Palvelu- ja myynti prosessien sujuvuuden parantaminen Urkin Piilopirtti Oy:lle
Hermanfors, Outi; Tieranta, Hanna (2013)
Hermanfors, Outi
Tieranta, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212465
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kehittää Urkin Piilopirtille apuvälineitä palvelu- ja myyntitilanteisiin. Tutkimuksemme tarkoituksena oli kerätä tietoa miten Urkin Piilopirtillä asiakastilaisuuksia myydään ja lisäksi selvitimme millaisia tilaisuuksia yritysasiakkaat haluavat järjestää. Työn teoriaosassa käsitellään palvelua eri näkökulmista sekä myyntiprosessin eri vaiheita.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena tapaustutkimuksena, jonka tavoitteena on tutkitun tiedon tuottaminen kohteesta. Tapaustutkimus sopii hyvin kehittämistyön menetelmäksi silloin, kun on havaittu ongelma johon tarvitaan ratkaisu. Tavoitteena on saada syvällinen kuva yrityksen tämänhetkisestä tilanteesta, ratkaista siellä ilmenneet ongelmat, lisäksi kehittää ideoita, tuottaa uutta tietoa kehittämisen tueksi sekä yrityksen toiminnan parantamiseksi.
Opinnäytetyö prosessin aikana teimme haastatteluja potentiaalisille asiakasryhmille, joilta saimme arvokasta tietoa siitä miten he järjestävät omia asiakastilaisuuksia ja mitä he tilaisuudelta toivovat. Lisäksi haastattelimme myös Urkin Piilopirtin henkilökuntaa. Heiltä saimme tietoa siitä mitä kehitettävää yrityksen toiminnassa on ja mitkä asiat he kokevat haasteellisina.
Tutkimuksesta voitiin todeta, että yrityksen suurimpia haasteita oli palvelu- ja myynti prosessien sujuvuus. Myyntitilanteet ovat todella työläitä sillä myyntineuvottelut käydään pääosin sähköpostin välityksellä, eikä valmiita tarjouspohjia ole käytettävissä. Teimme yritykselle valmiit pohjat, joilla on helppo vastata asiakkaiden tarpeisiin ja jotka ovat kaikilta osin selkeät. Näiden tarkoitus on olla apuna kaikille osapuolille, jotka työskentelevät tilaisuuden aikana.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena tapaustutkimuksena, jonka tavoitteena on tutkitun tiedon tuottaminen kohteesta. Tapaustutkimus sopii hyvin kehittämistyön menetelmäksi silloin, kun on havaittu ongelma johon tarvitaan ratkaisu. Tavoitteena on saada syvällinen kuva yrityksen tämänhetkisestä tilanteesta, ratkaista siellä ilmenneet ongelmat, lisäksi kehittää ideoita, tuottaa uutta tietoa kehittämisen tueksi sekä yrityksen toiminnan parantamiseksi.
Opinnäytetyö prosessin aikana teimme haastatteluja potentiaalisille asiakasryhmille, joilta saimme arvokasta tietoa siitä miten he järjestävät omia asiakastilaisuuksia ja mitä he tilaisuudelta toivovat. Lisäksi haastattelimme myös Urkin Piilopirtin henkilökuntaa. Heiltä saimme tietoa siitä mitä kehitettävää yrityksen toiminnassa on ja mitkä asiat he kokevat haasteellisina.
Tutkimuksesta voitiin todeta, että yrityksen suurimpia haasteita oli palvelu- ja myynti prosessien sujuvuus. Myyntitilanteet ovat todella työläitä sillä myyntineuvottelut käydään pääosin sähköpostin välityksellä, eikä valmiita tarjouspohjia ole käytettävissä. Teimme yritykselle valmiit pohjat, joilla on helppo vastata asiakkaiden tarpeisiin ja jotka ovat kaikilta osin selkeät. Näiden tarkoitus on olla apuna kaikille osapuolille, jotka työskentelevät tilaisuuden aikana.