Asiakastutkimus - Espoon Seudun Uusyrityskeskus
Majamaa, Joel; Ristola, Jukka (2013)
Majamaa, Joel
Ristola, Jukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262642
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Espoon Seudun Uusyrityskeskus. Tarkoituksena oli selvittää asiakastutkimuksen avulla Espoon Seudun Uusyrityskeskuksen palveluita vuonna 2007 käyttäneiden yrittäjien ja heidän samana vuonna perustamiensa yritysten nykytilanne. Tutkittavia asioita olivat esimerkiksi yritysten koko, työllistäminen ja mahdollisuus kehittyä kasvuyrityksiksi. Tutkimustulosten avulla Espoon Seudun Uusyrityskeskus saisi tarkat tiedot yritysten tilanteesta, ja keskus voisi hyödyntää näitä tietoja omassa suunnittelutyössään. Lisäksi asiakastutkimuksen tulokset oli tarkoituksena esitellä Espoon kaupungille, joka on Espoon Seudun Uusyrityskeskuksen pääasiallinen rahoittaja.
Asiakastutkimus toteutettiin toukokuussa 2012. Käytetty tutkimustapa oli kvantitatiivinen, ja tutkimusmenetelmänä toimi kyselylomake. Tavoitettavien yritysten määrä oli 363, ja alustava tavoitevastausmäärä oli 150 kappaletta eli noin 41 % kohdeyrityksistä. Kysely lähetettiin kohdeyrityksille sähköisesti Webropol-ohjelmalla, joka on datan analysointi- ja kyselytyökalu. Tutkimusaineistoa kerättiin Webropol-kyselyn lisäksi puhelimitse.
Lopuksi Webropol-kyselyn tuloksia tukemaan tehtiin kokonaisryhmän tarkastelu, jossa selvitettiin koko kohderyhmää eli 363 yritystä koskevia tietoja sikäli, kun se oli mahdollista. Selvitettävät tiedot olivat yritysten pääasiallinen toimiala, toiminnassa olo, mahdollinen lopettamisvuosi ja liikevaihtoluokka. Apuna tässä selvitystyössä oli pääasiassa Internet-palvelut.
Vastauksia saatiin asiakastutkimuksessa yhteensä 75 kappaletta, joista kymmenen kappaletta oli puhelimitse saatuja vastauksia. Vastausten määrää voidaan pitää riittävänä ja sen pohjalta voidaan tehdä myös tutkimuksen kannalta luotettavia johtopäätöksiä. Tämä asiakastutkimus osoitti sekä Webropol-kyselyn että kokonaiskohderyhmän tarkastelun osalta oikeaksi Uusyrityskeskuksen ennakkoarvion, että 80 % vuonna 2007 neuvonnassa käyneistä yrityksistä on yhä toiminnassa. Näin ollen Espoon Seudun Uusyrityskeskuksen neuvonnan voidaan sanoa olleen hyödyllistä ja ennakko-odotukset ovat täyttyneet. Pienillä muutoksilla tämä tutkimus olisi toistettavissa myös jatkossa Espoon Seudun Uusyrityskeskuksen tarpeiden mukaisesti.
Asiakastutkimus toteutettiin toukokuussa 2012. Käytetty tutkimustapa oli kvantitatiivinen, ja tutkimusmenetelmänä toimi kyselylomake. Tavoitettavien yritysten määrä oli 363, ja alustava tavoitevastausmäärä oli 150 kappaletta eli noin 41 % kohdeyrityksistä. Kysely lähetettiin kohdeyrityksille sähköisesti Webropol-ohjelmalla, joka on datan analysointi- ja kyselytyökalu. Tutkimusaineistoa kerättiin Webropol-kyselyn lisäksi puhelimitse.
Lopuksi Webropol-kyselyn tuloksia tukemaan tehtiin kokonaisryhmän tarkastelu, jossa selvitettiin koko kohderyhmää eli 363 yritystä koskevia tietoja sikäli, kun se oli mahdollista. Selvitettävät tiedot olivat yritysten pääasiallinen toimiala, toiminnassa olo, mahdollinen lopettamisvuosi ja liikevaihtoluokka. Apuna tässä selvitystyössä oli pääasiassa Internet-palvelut.
Vastauksia saatiin asiakastutkimuksessa yhteensä 75 kappaletta, joista kymmenen kappaletta oli puhelimitse saatuja vastauksia. Vastausten määrää voidaan pitää riittävänä ja sen pohjalta voidaan tehdä myös tutkimuksen kannalta luotettavia johtopäätöksiä. Tämä asiakastutkimus osoitti sekä Webropol-kyselyn että kokonaiskohderyhmän tarkastelun osalta oikeaksi Uusyrityskeskuksen ennakkoarvion, että 80 % vuonna 2007 neuvonnassa käyneistä yrityksistä on yhä toiminnassa. Näin ollen Espoon Seudun Uusyrityskeskuksen neuvonnan voidaan sanoa olleen hyödyllistä ja ennakko-odotukset ovat täyttyneet. Pienillä muutoksilla tämä tutkimus olisi toistettavissa myös jatkossa Espoon Seudun Uusyrityskeskuksen tarpeiden mukaisesti.