“Keidas arjen keskellä” - Kulttuurit kohtaavat avoimessa päiväkodissa
Törmä-Hussein, Laura; Pitkänen, Jonna (2009)
Törmä-Hussein, Laura
Pitkänen, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036889
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus, joka toteutettiin osana Laurea ammattikorkeakoulun koordinoimaa Kohtaamisia moniaistisessa tilassa – hanketta. Opinnäytetyön päätavoitteena oli testata, miten monikulttuurinen multisensorinen tila toimii menetelmänä Vaskikellon avoimessa päiväkodissa, Vantaan Myyrmäessä ja selvittää, miten menetelmä palvelee oman kulttuurin tukemisessa ja kansainvälisyyskasvatuksessa. Menetelmän tarkoituksena on tukea maahanmuuttajien kulttuurista identiteettiä sekä vahvistaa kulttuurien tuntemusta eri aisteja hyväksikäyttäen.
Omaan oppimiseemme ja ammatilliseen kasvuumme liittyviä varsinaisia tavoitteitamme ovat olleet ohjaustaitojen kehittäminen sekä kokemuksen saaminen toiminnallisista menetelmistä. Opinnäytetyöprosessi on mahdollistanut vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen kehittämisen sekä käytännön kokemuksen kartoittamisen tapahtuman järjestämisestä, johon on sisältynyt mm. suunnittelua, organisointia sekä markkinointia. Lisäksi olemme saaneet myös arvokasta pääomaa kulttuurintuntemuksen saralta.
Laadullisiin tutkimusmenetelmiin pohjautuvan opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii monikulttuurisuus, multisensorisuus, oman kulttuurin tukeminen sekä kansainvälisyyskasvatus. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui kolmesta toimintakerrasta, joita kutakin edelsi suunnittelupalaveri. Tilojen suunnitteluun ja toteutukseen osallistui 1-5 äitiä/toimintakerta ja toiminnassa korostui asiakaslähtöisyys. Tilat noudattivat ennalta valittuja maantieteellisiä/kulttuurisia teemoja ja tavoitteena oli hyödyntää asiakkaiden oman kulttuurin tuntemusta, kokemuksia sekä materiaalia tilojen luomisessa.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin oppimispäiväkirjaa, havainnointia sekä kyselylomakkeita, joita jaettiin satunnaisotannalla tilassa vierailijoille. Asiakkaiden lisäksi palautetta kerättiin avoimen päiväkodin työntekijöiltä toiminnallisen osuuden päätyttyä. Arvioinnin kohteena opinnäytetyössä ovat menetelmän toimivuuden lisäksi oma oppiminen sekä ammatillinen kasvu.
Monikulttuurisista multisensorisista tiloista saatu palaute on ollut myönteistä. Avoimen päiväkodin työntekijät ovat pitäneet menetelmää käyttökelpoisena ja moneen eri ympäristöön sovellettavissa olevana. Maahanmuuttajien oman kulttuurin tukemista ja kansainvälisyyskasvatusta pidetään erittäin tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Opinnäytetyöprosessi on ollut monella tapaa merkittävä oppimiskokemus tämän opinnäytetyön tekijöille ja se on antanut mahdollisuuden vahvistaa omia ohjaustaitoja sekä osaamista monikulttuurisen yhteistyön kentällä.
Omaan oppimiseemme ja ammatilliseen kasvuumme liittyviä varsinaisia tavoitteitamme ovat olleet ohjaustaitojen kehittäminen sekä kokemuksen saaminen toiminnallisista menetelmistä. Opinnäytetyöprosessi on mahdollistanut vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen kehittämisen sekä käytännön kokemuksen kartoittamisen tapahtuman järjestämisestä, johon on sisältynyt mm. suunnittelua, organisointia sekä markkinointia. Lisäksi olemme saaneet myös arvokasta pääomaa kulttuurintuntemuksen saralta.
Laadullisiin tutkimusmenetelmiin pohjautuvan opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii monikulttuurisuus, multisensorisuus, oman kulttuurin tukeminen sekä kansainvälisyyskasvatus. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui kolmesta toimintakerrasta, joita kutakin edelsi suunnittelupalaveri. Tilojen suunnitteluun ja toteutukseen osallistui 1-5 äitiä/toimintakerta ja toiminnassa korostui asiakaslähtöisyys. Tilat noudattivat ennalta valittuja maantieteellisiä/kulttuurisia teemoja ja tavoitteena oli hyödyntää asiakkaiden oman kulttuurin tuntemusta, kokemuksia sekä materiaalia tilojen luomisessa.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin oppimispäiväkirjaa, havainnointia sekä kyselylomakkeita, joita jaettiin satunnaisotannalla tilassa vierailijoille. Asiakkaiden lisäksi palautetta kerättiin avoimen päiväkodin työntekijöiltä toiminnallisen osuuden päätyttyä. Arvioinnin kohteena opinnäytetyössä ovat menetelmän toimivuuden lisäksi oma oppiminen sekä ammatillinen kasvu.
Monikulttuurisista multisensorisista tiloista saatu palaute on ollut myönteistä. Avoimen päiväkodin työntekijät ovat pitäneet menetelmää käyttökelpoisena ja moneen eri ympäristöön sovellettavissa olevana. Maahanmuuttajien oman kulttuurin tukemista ja kansainvälisyyskasvatusta pidetään erittäin tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Opinnäytetyöprosessi on ollut monella tapaa merkittävä oppimiskokemus tämän opinnäytetyön tekijöille ja se on antanut mahdollisuuden vahvistaa omia ohjaustaitoja sekä osaamista monikulttuurisen yhteistyön kentällä.