Kuopio juhlii 2012 : Kulttuuritapahtuman kävijätutkimus
Lyytinen, Antti (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262666
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kävijätutkimus Kuopio juhlii 2012 –tapahtumasta toimeksiantona tapahtuman tuotantotyöstä vastanneelle Kuopio Festivals ry:lle. Tavoitteena oli selvittää kävijöiden perusdemografisten ominaisuuksien lisäksi tapahtumamarkkinoinnissa käytettävien markkinointikanavien vaikuttavuutta kävijöiden mielestä ja kartoittaa parannusehdotuksia tapahtuman tuotannon ja ohjelmasisällön osalta.
Tutkimus toteutettiin pääasiallisesti kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Vastaukset lomakkeisiin kerättiin suoraan kävijöiltä tapahtuman aikana. Aineisto koodattiin taulukkolaskentaohjelman havaintomatriisiin, josta tuotettiin havainnollistavia graafisia esityksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin manuaalisesti.
Tuloksista ilmeni, että tapahtuman kävijät olivat yleisellä tasolla tyytyväisiä tapahtuman eri osa-alueisiin. Valtaosa kritiikistä suuntautui tapahtuman markkinointiin ja ulko-opasteisiin. Enemmistö kävijöistä koki tapahtuman tarpeelliseksi Kuopion talousalueella.
Opinnäytetyön avulla saatiin tietoa kyseisen kulttuuritapahtuman vaikuttavuudesta sen kävijöiden osalta Kuopiossa. Jatkotutkimuksena voidaan selvittää esimerkiksi tapahtuman rahoitukseen tai tuotantoprosessin kehitykseen liittyviä kysymyksiä.
Tutkimus toteutettiin pääasiallisesti kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Vastaukset lomakkeisiin kerättiin suoraan kävijöiltä tapahtuman aikana. Aineisto koodattiin taulukkolaskentaohjelman havaintomatriisiin, josta tuotettiin havainnollistavia graafisia esityksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin manuaalisesti.
Tuloksista ilmeni, että tapahtuman kävijät olivat yleisellä tasolla tyytyväisiä tapahtuman eri osa-alueisiin. Valtaosa kritiikistä suuntautui tapahtuman markkinointiin ja ulko-opasteisiin. Enemmistö kävijöistä koki tapahtuman tarpeelliseksi Kuopion talousalueella.
Opinnäytetyön avulla saatiin tietoa kyseisen kulttuuritapahtuman vaikuttavuudesta sen kävijöiden osalta Kuopiossa. Jatkotutkimuksena voidaan selvittää esimerkiksi tapahtuman rahoitukseen tai tuotantoprosessin kehitykseen liittyviä kysymyksiä.