Tilitoimistojen kehittäminen
Vuokila, Elina (2013)
Vuokila, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262645
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saatavilla olevan teoriatiedon ja tutkimuksen avulla selvittää, miten tilitoimistojen palveluja tulisi alan työntekijöiden näkökulmasta tulevaisuudessa kehittää.
Työn teoriaosuus käsittelee tilitoimistoalaa, alan tulevaisuuden haasteita ja työllistymismahdollisuuksia. Taloushallintoliiton auktorisoimissa tilitoimistoissa tulee työskennellä KLT–pätevyyden hankkinut henkilö, mutta kaikkea koulutusta pidetään taloushallinnon alalla hyödyllisenä. Alan kasvaessa jatkuvasti on työllistymistilanne nuorten kannalta hyvä vanhojen työntekijöiden jäädessä eläkkeelle. Tilitoimistoihin tullaankin tarvitsemaan jatkossa uutta työvoimaa. Etuna pidetään työntekijöiden erikoistumista jollekin tietylle taloushallinnon osa-alueelle.
Tilitoimistotyöntekijöiden työnkuva on muuttunut paljon viime vuosikymmenten aikana ja alan sähköistyminen on osaltaan nopeuttanut muutosta. Tilitoimistoissa arvostetaan nykyään enemmän konsultointitaitoja, sillä perinteisten kirjanpitojen tekeminen on tehostunut ja aikaa jää enemmän asiakkaiden neuvontaan. Kansainvälistyminen taas edellyttää alan ammattilaisilta yhä parempaa kielitaitoa ja eri kulttuurien tuntemusta. Lisäksi tilitoimistojen työntekijöiltä odotetaan tulevaisuudessa kykyä kehittää omaa osaamistaan ja hyviä vuorovaikutustaitoja.
Laadullinen tutkimus toteutettiin lähettämällä kysely avoimin kysymyksin sähköpostitse auktorisoiduille tilitoimistoille. Kyselyn tavoitteena oli saada selville tilitoimistotyöntekijöiden mietteitä siitä, kuinka tilitoimistoja tulisi kehittää etenkin palveluiden osalta. Tutkimuksessa tuli esille, että tilitoimistojen palveluvalikoimat ovat laajoja ja palvelujen lisäämisen sijasta niitä tulisikin osata markkinoida enemmän asiakkaille. Erikoistuminen voi olla tulevaisuuden kilpailukeino ja palvelukeskukset tulevat todennäköisesti lisääntymään. Yhteistyötä tulisi myös koulujen ja yritysten välillä lisätä.
Johtopäätöksenä oli, että tilitoimistojen työntekijöiltä vaaditaan tulevaisuudessa paljon uusia taitoja. Näitä taitoja ovat ensinnäkin erilaisten ohjelmistojen ja järjestelmien hallinta tietotekniikan kehittyessä edelleen, toiseksi konsultointi- ja myyntitaidot alan sähköistymisen seurauksena ja kolmanneksi kansainvälinen osaaminen sekä jatkuva itsensä kehittäminen kouluttautumalla. KLT–tutkinto on arvostettu alalla ja yksi hyvä vaihtoehto lisäkoulutusmahdollisuuksia etsiville.
Työn teoriaosuus käsittelee tilitoimistoalaa, alan tulevaisuuden haasteita ja työllistymismahdollisuuksia. Taloushallintoliiton auktorisoimissa tilitoimistoissa tulee työskennellä KLT–pätevyyden hankkinut henkilö, mutta kaikkea koulutusta pidetään taloushallinnon alalla hyödyllisenä. Alan kasvaessa jatkuvasti on työllistymistilanne nuorten kannalta hyvä vanhojen työntekijöiden jäädessä eläkkeelle. Tilitoimistoihin tullaankin tarvitsemaan jatkossa uutta työvoimaa. Etuna pidetään työntekijöiden erikoistumista jollekin tietylle taloushallinnon osa-alueelle.
Tilitoimistotyöntekijöiden työnkuva on muuttunut paljon viime vuosikymmenten aikana ja alan sähköistyminen on osaltaan nopeuttanut muutosta. Tilitoimistoissa arvostetaan nykyään enemmän konsultointitaitoja, sillä perinteisten kirjanpitojen tekeminen on tehostunut ja aikaa jää enemmän asiakkaiden neuvontaan. Kansainvälistyminen taas edellyttää alan ammattilaisilta yhä parempaa kielitaitoa ja eri kulttuurien tuntemusta. Lisäksi tilitoimistojen työntekijöiltä odotetaan tulevaisuudessa kykyä kehittää omaa osaamistaan ja hyviä vuorovaikutustaitoja.
Laadullinen tutkimus toteutettiin lähettämällä kysely avoimin kysymyksin sähköpostitse auktorisoiduille tilitoimistoille. Kyselyn tavoitteena oli saada selville tilitoimistotyöntekijöiden mietteitä siitä, kuinka tilitoimistoja tulisi kehittää etenkin palveluiden osalta. Tutkimuksessa tuli esille, että tilitoimistojen palveluvalikoimat ovat laajoja ja palvelujen lisäämisen sijasta niitä tulisikin osata markkinoida enemmän asiakkaille. Erikoistuminen voi olla tulevaisuuden kilpailukeino ja palvelukeskukset tulevat todennäköisesti lisääntymään. Yhteistyötä tulisi myös koulujen ja yritysten välillä lisätä.
Johtopäätöksenä oli, että tilitoimistojen työntekijöiltä vaaditaan tulevaisuudessa paljon uusia taitoja. Näitä taitoja ovat ensinnäkin erilaisten ohjelmistojen ja järjestelmien hallinta tietotekniikan kehittyessä edelleen, toiseksi konsultointi- ja myyntitaidot alan sähköistymisen seurauksena ja kolmanneksi kansainvälinen osaaminen sekä jatkuva itsensä kehittäminen kouluttautumalla. KLT–tutkinto on arvostettu alalla ja yksi hyvä vaihtoehto lisäkoulutusmahdollisuuksia etsiville.