Nops 2010-2012, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa. Selvitys Keuda Järvenpään puualan opiskelijoiden tapaturmista ja niiden ehkäisemisestä
Nessling, Lassi; Eskelinen, Annika (2013)
Nessling, Lassi
Eskelinen, Annika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302272683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302272683
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa NOPS 2010-2012, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa –hanketta. NOPS 2010-2012 –hankkeen tarkoituksena on luoda nuoren työ- ja toimintakykyä edistävä toimintamalli, jossa ammattikorkeakoulun opiskelijat kytketään osaksi ammattiopistojen terveyttä edistävää työtä. Hankkeen tavoitteena on edistää nuoren terveellisiä elämäntapoja ja tietoisuutta terveyttä edistävästä työympäristöstä sekä vahvistaa turvallista ja terveellistä työn tekemistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Keuda Järvenpään puualan toisen vuoden opiskelijoille sattuneita työtapaturmia sekä selvittää mitkä ovat työtapaturmien syytekijät ja miten niitä voidaan ennaltaehkäistä. Teoreettisen perustan opinnäytetyössä muodostaa (IMB) Tieto, taito ja motivaatio –terveyden edistämisen malli sekä Andessonin ja Menckelin tapaturmateoria. Opiskelijan tieto, taito ja motivaatio vaikuttavat vahvasti tapaturmien syntyyn ja niiden ehkäisyyn.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluun osallistui 17 puualan opiskelijaa, joista kaikki oli miehiä. Kaikki haastattelut nauhoitettiin. Aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysin menetelmällä.
Tulosten mukaan opiskelijoille sattuu harvoin tapaturmia koulussa ja työssäoppimisjaksoilla. Sattuneet tapaturmat ovat olleet lieviä, kuten sormien haavoja ja haavaumia. Tapaturmien syytekijöiksi tulosten perusteella nousivat opiskelijasta itsestään johtuvat tekijät, kuten häseltäminen, taitamattomuus, huolimattomuus ja tottumattomuus. Tapaturmien ehkäisystä opiskelijat olivat hyvin tietoisia. Tulosten perusteella opiskelijoilla on valmiuksia toimia turvallisesti tulevassa työssään.
Sairaanhoitajien koulutusohjelman kehittämishaasteena voidaan pitää tapaturmien ennaltaehkäisevän toiminnan opetuksen lisääminen. Ammattiopiston kehittämishaasteena voidaan pitää puualan opiskelijoiden ensiaputaitojen kehittäminen ja ylläpitäminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Keuda Järvenpään puualan toisen vuoden opiskelijoille sattuneita työtapaturmia sekä selvittää mitkä ovat työtapaturmien syytekijät ja miten niitä voidaan ennaltaehkäistä. Teoreettisen perustan opinnäytetyössä muodostaa (IMB) Tieto, taito ja motivaatio –terveyden edistämisen malli sekä Andessonin ja Menckelin tapaturmateoria. Opiskelijan tieto, taito ja motivaatio vaikuttavat vahvasti tapaturmien syntyyn ja niiden ehkäisyyn.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluun osallistui 17 puualan opiskelijaa, joista kaikki oli miehiä. Kaikki haastattelut nauhoitettiin. Aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysin menetelmällä.
Tulosten mukaan opiskelijoille sattuu harvoin tapaturmia koulussa ja työssäoppimisjaksoilla. Sattuneet tapaturmat ovat olleet lieviä, kuten sormien haavoja ja haavaumia. Tapaturmien syytekijöiksi tulosten perusteella nousivat opiskelijasta itsestään johtuvat tekijät, kuten häseltäminen, taitamattomuus, huolimattomuus ja tottumattomuus. Tapaturmien ehkäisystä opiskelijat olivat hyvin tietoisia. Tulosten perusteella opiskelijoilla on valmiuksia toimia turvallisesti tulevassa työssään.
Sairaanhoitajien koulutusohjelman kehittämishaasteena voidaan pitää tapaturmien ennaltaehkäisevän toiminnan opetuksen lisääminen. Ammattiopiston kehittämishaasteena voidaan pitää puualan opiskelijoiden ensiaputaitojen kehittäminen ja ylläpitäminen.