Palautelomake Mannerheimin Lastensuojeluliiton perhepalveluihin
Mononen, Marika (2012)
Mononen, Marika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281804
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda palautelomake Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piirille. Palautelomake on suunniteltu kolmelle eri perhetyön muodolle yhtenäiseksi, näitä ovat perhetyö, lapsiperheiden kotiapu ja ryhmämuotoinen perhetyö. Palautelomakkeesta tehtiin postissa lähetettävä paperiversio, joka lähetetään perheille palvelun loputtua. Palautelomakkeen avulla perhetyön työntekijät pystyvät seuraamaan mitä mieltä perheet ovat ja olisiko mahdollisesti jotain kehitettävää. Opinnäytetyön tavoitteena on saada palvelut mahdollisimman mielekkäiksi perheille ja näin helpottaa niihin osallistumista.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään terveyden edistämistä ja siihen kuuluvia eri ohjelmia, jotka ovat lähellä perhetyön arkea. Mannerheimin Lastensuojeluliiton toimintaa on kuvattu ja sitä kuinka tärkeää nykypäivänä ennaltaehkäisevä perhetyö on. Asiakastyytyväisyys on tärkeä osa palveluita ja siihen tulisikin kiinnittää laajalti huomiota ja palautelomakkeen kautta voidaan saada asiakastyytyväisyyttä lisättyä. Asiakkaan kokemus palvelun, toimintatapojen ja toimintaympäristön laadusta vaikuttaa aina palvelun tulokseen.
Kehittämismenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin projektia. Projektin tuotoksena valmistui neljäsivuinen palautelomake. Ensimmäiselle sivulle päädyttiin laitamaan pohjustustekstiä, jotta perheet ymmärtävät palautelomakkeen syyn ja sen että vasta-ukset käsitellään nimettöminä. Muille kolmelle sivulle tuli kysymyksiä, jotka käsittelivät palveluiden saatavuutta, luotettavuutta, tuen saantia ja saiko perhe tarvitsemaansa apua. Loppuun perheet saavat kirjoittaa vielä kehittämisideoita. Palautelomaketta aletaan lähettää kaikille perheille, jotka ovat palveluita käyttäneet. Mukaan laitetaan palautuskuori, jossa perheet saavat lähettää vastaukset takaisin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piirille ilmaiseksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään terveyden edistämistä ja siihen kuuluvia eri ohjelmia, jotka ovat lähellä perhetyön arkea. Mannerheimin Lastensuojeluliiton toimintaa on kuvattu ja sitä kuinka tärkeää nykypäivänä ennaltaehkäisevä perhetyö on. Asiakastyytyväisyys on tärkeä osa palveluita ja siihen tulisikin kiinnittää laajalti huomiota ja palautelomakkeen kautta voidaan saada asiakastyytyväisyyttä lisättyä. Asiakkaan kokemus palvelun, toimintatapojen ja toimintaympäristön laadusta vaikuttaa aina palvelun tulokseen.
Kehittämismenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin projektia. Projektin tuotoksena valmistui neljäsivuinen palautelomake. Ensimmäiselle sivulle päädyttiin laitamaan pohjustustekstiä, jotta perheet ymmärtävät palautelomakkeen syyn ja sen että vasta-ukset käsitellään nimettöminä. Muille kolmelle sivulle tuli kysymyksiä, jotka käsittelivät palveluiden saatavuutta, luotettavuutta, tuen saantia ja saiko perhe tarvitsemaansa apua. Loppuun perheet saavat kirjoittaa vielä kehittämisideoita. Palautelomaketta aletaan lähettää kaikille perheille, jotka ovat palveluita käyttäneet. Mukaan laitetaan palautuskuori, jossa perheet saavat lähettää vastaukset takaisin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piirille ilmaiseksi.